Så lyckas du på Amazon – experten Carl Helgessons bästa tips

Amazon Rankona Mazon e-handel
Så lyckas du på Amazon – experten Carl Helgessons bästa tips

Carl Helgesson. Foto: Pressbild/Istockphoto

Caroline Englund

Reporter

Carl Helgesson har startat fem varumärken som är specialanpassade för försäljning på Amazon.

För Breakit berättar han nu om hur han knäckte Amazonkoden, varför han tror att ryktena om bolagets lansering i Sverige ska tas på allvar den här gången och att varumärken som vill synas på Amazon just nu har ett guldläge.

När Carl Helgesson svarar i telefon hörs fågelkvitter i bakgrunden. Han berättar att han bor i ett hus vid vattnet i Värnamo och att han trivs med livet som entreprenör där. 

För sju år sedan jobbade han som tillväxtstrateg på Värnamo kommun. Han hade sålt sina andelar i den framgångsrika eventbyrån Occasion (numera PS Occasion) i Stockholm och flyttat hem för att komma nära föräldrarna. 

Som tidsfördriv hoppade han på en kvällskurs som handlade om att sälja saker på e-handelsjätten Amazon.

"Var en sopa på internet"

“Jag har jobbat med försäljning i 20 år men har noll digital bakgrund. När jag hoppade på kursen var jag en sopa på internet – jag kunde typ mejl”, säger han.

Men under kursen väcktes ett intresse som kom att leda Carl Helgessons liv i en ny riktning. Vid sidan av kommunjobbet startade han ett varumärke som var helt anpassat för försäljning på Amazon.

“De flesta tänker kanske tvärtom – de startar ett varumärke som de gillar och börjar sedan sälja det via Amazon”, säger Carl Helgesson.

Men själv tog han alltså reda på vad Amazon gillar och utformade sitt varumärke efter det. 

“Amazon har ett rätt öppet system och det är lätt att ta del av deras data och se vad som säljer bra”, säger han.

Carl Helgesson bestämde sig för att börja sälja viktminskningspreparat eftersom han såg att det fanns stor efterfrågan på det. Varumärkesnamnet blev “Weightloss Development” för att kunna ranka högt i Amazons sökverktyg.

“Ska du köpa ett par springskor på Amazon söker du på “running shoes” och inte på ett varumärke som till exempel Nike. Så om varumärket heter samma sak som vad produkten är rankar man automatiskt högre”, förklarar Carl Helgesson.

Och att sälja viktminskningspreparat gick bra. Bolaget startades i september 2013 och i januari låg försäljningen på 70.000 dollar i månaden. 

Såg stora möjligheter 

Carl Helgesson började se stora möjligheter med livet som Amazonsäljare. Eftersom en stor del av marknaden låg i USA lämnade han Värnamo och flyttade till Las Vegas. Där sålde han sitt varumärke och startade ett nytt i en helt annan kategori – Outdoor. Heated Hand Warmers blev det nya varumärkets namn och det är inte svårt att gissa vilka produkter som såldes. 

Vid det här laget har Carl Helgesson startat fem olika varumärken som är specialanpassade för försäljning på Amazon. Två av varumärkena har han sålt, ett har han gett bort, ett har han lagt ner och ett har han kvar. 

Men hur mycket pengar han har tjänat på affärerna vill han inte kommentera.

“Jag har inte blivit stenrik och de pengarna jag har fått när jag har sålt ett varumärke har jag investerat i ett nytt. Men jag ser fortfarande stor potential och att det finns mer pengar att tjäna på det här”, säger han.

Varför gav du bort ett varumärke?

“Det var en kompis som hade det lite svårt ekonomiskt så jag gav honom ett varumärke. Han sålde det sedan efter något år och fick några miljoner så det ordnade sig för honom.”

Varumärket som Carl Helgesson har kvar heter Röd Wine och säljer vinglas. Förra året omsatte bolaget 10 miljoner kronor och i år räknar de med att dubbla omsättningen.

Lärt sig av misstagen

Erfarenheten av att starta varumärken och att sälja dem via Amazon har gett Carl Helgesson stor kunskap om hur den gigantiska amerikanska e-handelsplattformen fungerar.

“Jag har lärt mig av mina egna misstag och lagt mycket tid på att förstå vad som funkar”, säger han. 

För tre år sedan startade han också konsultbyrån Rankona Mazon som är en ordlek med Rank on Amazon (Ranka på Amazon). 

“Det var lite roligt med namnet för Amazon är väldigt noga med att man inte får använda deras varumärke på något sätt. Men eftersom jag hävdar att mitt företag heter Rankona Mazon lyckades jag få igenom det.”

De senaste åren har Carl Helgessons fokus legat allt mer på att hjälpa andra som vill lyckas på den stora plattformen. Många förfrågningar kommer från Europa och för en tid sedan gick flyttlasset från Las Vegas tillbaka till Värnamo.

“Bolaget har hela tiden drivits helt utan kontor med medarbetare på olika platser så det har egentligen inte spelat någon roll var man är. Men jag ville flytta hem för att hamna i rätt tidszon för Europa, för att komma närmare mina föräldrar och för att Sverige har bättre banker, förskolor och härligare natur”, förklarar han.

Säker på att Amazonryktena är sanna

Som Amazon-expert har den senaste tiden varit minst sagt händelserik. Coronapandemin har lamslagit stora delar av näringslivet världen över men hos Amazon har virusutbrottet haft motsatt effekt. När folk tvingas isolera sig i sina hem handlar de på nätet som aldrig förr och Amazons aktiekurs har rusat under de senaste månaderna. Bolaget meddelade dessutom nyligen att de planerar att anställa 100.000 personer i USA.

Samtidigt har ryktena om att Amazon ska lansera i Sverige börjat ta fart på allvar igen. Breakit har till exempel avslöjat att e-handelsgiganten har startat en filial i Sverige som registrerades hos Bolagsverket i februari i år. 

Amazon söker också flera personer med anställning i Stockholm. Det rör sig bland annat om marknadschef, en key account manager och en new accounts manager, något som e-handel.se var först med att rapportera om.

Eskilstunakuriren har dessutom grävt fram kommunala handlingar som visar att “ett internationellt logistikföretag” kommer etablera sig i Eskilstuna Logistikpark.

Carl Helgesson som naturligtvis följer varje steg Amazon tar säger att han nu verkligen tror att lanseringen är på gång.

“Jag har i och för sig trott att de ska komma hit i två år men jag har aldrig tidigare känt mig så säker som nu”, säger han.

Det som gör honom säker är att han och hans kollegor som driver Röd Wine för en tid sedan blev kontaktade av en person från Amazons europeiska huvudkontor.

“De ville prata med oss just för att vi var svenska säljare och ställde frågor om logistik och om vad vi som svenska säljare saknar i nuläget. Amazon har bett om feedback förut men då via mejl, nu hörde de av sig specifikt för att vi är svenska säljare och det har aldrig hänt förut.”

Guldläge att synas på Amazon nu

Vad det skulle betyda för svensk e-handel om Amazon lanserar i Sverige har diskuterats i flera år. Vissa tror inte att det skulle påverka så mycket – snarare ge e-handeln en skjuts. Andra tror att det skulle betyda döden för vissa varumärken.

Oavsett vad som händer så kommer svenska retailbolag att behöva förhålla sig till den amerikanska jätten och för den som vill slå sig in och ranka högt på Amazon har faktiskt ett guldläge just nu, enligt Carl Helgesson.

“Under coronapandemin har många bolag strypt sin marknadsföringsbudget. Samtidigt är det rekordhögt tryck på Amazons sajt. Det är en situation som är unik. Det har aldrig funnits något bättre läge än nu att satsa på att synas där”, säger han. 
 

Så gör du för att ranka högt på Amazon. Carl Helgessons bästa tips:

  • Var extremt noga med sökorden. När någon söker efter något på Amazon söker de oftast på själva produkten och inte ett specifikt varumärke. Om du inte kan döpa ditt varumärke efter vilken produkt är det viktigt att du väljer dina sökord noga och att de åkerkommer i produktbeskrivning och andra marknadsföringstexter. 
     

  • Se till att ha en kundservice i världsklass. Amazon premierar företag som hjälper sina kunder så tumma inte på detta. Svara på alla reviews och på kundernas frågor och var snabb.

  • Se till att inte sälja slut på ditt lager. Det misstaget gjorde jag med mitt första varumärke och säljer du slut på lager är alla ansträngningar du gjort för att ranka högt plötsligt förjäves. Du får börja om på ruta ett. 
     

  • Sälj mer än en produkt. Det här misstaget har jag också gjort. Säljer man bara en produkt är det extremt viktigt att ha den i lager. Säljer du flera olika produkter är det enklare att alltid ha något att erbjuda kunderna. 
     

  • Våga stå ut. Säljer du samma sak som många andra är det viktigt att just dina bilder sticker ut så att kunderna klickar på just din produkt.
     

  • Skapa innehåll. Amazon har den senaste tiden fokuserat allt mer på att premiera rörligt innehåll – plattformen pratar till och med om att utmana youtube när det kommer till det. Så satsa på rörligt och kanske även liveshopping.

Läs fler artiklar
LÄS MER