Sök

Axfood pumpar in mer pengar i snabbväxande Apohem

Apoheme-handel

Ledningsgruppen. Gustav Hasselgren överst till vänster.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

”Vi är stolta över att ha så starkt stöd från våra ägare", säger Apohems vd Gustav Hasselgren.

Nätapoteken har fått ett rejält uppsving under de senaste månaderna till följd av att vi sitter hemma i karantän och klickar hem mer produkter. Apoteas grundare Pär Svärdson har tidigare beskrivit situationen som att ”ha Black Friday varje dag”.

Detsamma gäller för utmanaren Apohem, som till större del ägs av Axel Johnson-koncernen.

"Vi växer så att det knakar och omsättningen är tre gånger större än vid årsskiftet”, säger Apohems vd Gustav Hasselgren, utan att dela konkreta siffror. 

Nu fyller nätapoteket på kassan med närmare 20 miljoner kronor. Investeringen sker genom Axfoods logistikbolag Dagab inköp och logistik samt Novax.

”Vi är stolta över att ha så starkt stöd från våra ägare. Det här är en investering för tillväxt, marknadsföring, rekrytering och lagerkapacitet. Det är en framåtlutad plan”.

I handlingarna framgår det även att Dagab och Novax skjutit till ovillkorade aktieägareskott på 5 miljoner kronor vardera i slutet av förra året. Axel Johnson investerade även 20 miljoner kronor i Apohem under förra hösten. 

Samtidigt tar Carl Stenbeck, som är strategi- och affärsutvecklingsdirektör på Axfood, en plats i Apohems styrelse.

"Gäller att kavla upp ärmarna" 

Gustav Hasselgren berättar att de lockat nya målgrupper under krisen, som äldre personer som gjort sina första online-beställningar någonsin.

Apohem har fått skala upp personalstyrkan för att möta trycket och uppger att de tredubblat styrkan inom kundtjänst, lager och farmaceuter. Samtidigt har personal inom sälj och marknad skolats om för att kunna hjälpa till inom andra områden. Gustav Hasselgren säger att personalen verkligen krigat för att leverera – och han har själv även tagit sig an nya roller.

”Jag har jobbat i lagret och kundtjänst flera kvällar och helger. Det är klart vi har massa andra saker att göra också men nu gäller det att kavla upp ärmarna och göra nytta där man bäst behövs", säger han och fortsätter: 

”Den här kategorin, onlineapotek och hälsa online, har fått en jätteinjektion i nya användare och kunder. Jag delar bilden som många av våra branschkollegor har, att det här är ett genombrott för e-handel och nätapotek”.

Läs mer