Idka skulle utmana Facebook med integriteten i fokus – nu ger de upp satsningen

Idka Sociala medier Konkurser
Idka skulle utmana Facebook med integriteten i fokus – nu ger de upp satsningen

Tobias Blixt

Reporter

Lyckades aldrig få plattformen att lyfta.

I slutet av 2016 berättade IT-veteranerna Göran Wågström och Bjørn Stormorken meddelade att de hade tagit in 20 miljoner kronor för att lansera ett schysstare alternativ till Facebook. Det sociala mediet Idka skulle vända sig både till företag och privatpersoner och de skulle lockas till satsningen genom att erbjudas någonting som grundarna tyckte att de andra sociala medierna saknade – integritet.

”För mig är det anmärkningsvärt att ett antal av världens högst värderade bolag lever på att samla in, analysera och sälja information om sina användare. Det är sjukt. Vi skapar en viktig motsats till det”, sade Göran Wågström vd och medgrundare av Idka då.

Men bolaget, som faktiskt grundades redan 2013, fick aldrig till affären och gjorde stora förluster varje år utan att visa upp någon nettoomsättning alls. Satsningen levde ändå vidare och arbetet med appen fortsatte – fram till att man den 20 april i år kastade in handduken och skickade in en konkursansökan till Stockholms tingsrätt,

Bolaget kunde inte längre betala sina skulder.

Kunde inte säkra nytt kapital

Dagen efter skickade Idka också ut ett farväl-mejl till sina användare. 

“Trots växande entusiasm och uppmärksamhet för integritet och ett etisk användande av teknik har vi tyvärr inte lyckats växa vår användarbas så snabbt som vi hade hoppats, och till stor del på grund av COVID-19-pandemin kunde vi inte säkra kapitalet som behövdes för att upprätthålla och ytterligare växa företaget”, går det att läsa i mejlet.

Där framgår också att Idka som tjänst kan upphöra när som helst och att användaren borde prioritera att ladda ned sparade saker från deras molnlagring.

Breakit har sökt Idka för en kommentar utan att komma i kontakt med grundaren Göran Wågström.

Plattformen kan säljas vidare

Konkursförvaltaren Jonas Premfors från DLA Piper säger till Breakit att det i dagsläger inte finns så mycket att säga om konkursen. Plattformen har inte lyft och ägarna vill inte längre skjuta till mer pengar. Han säger också att det främst är investerarna som har förlorat pengar och att de externa skulderna så vitt han vet är väldigt begränsade.

Just nu undersöker han möjligheterna att sälja plattformen vidare.

“Som ofta så finns det intressenter som har funnits även innan konkursen, men där en affär av någon anledning inte har blivit av. Sen får vi se om det finns anledningar att bjuda ut till försäljning genom annonser och så vidare senare eller om det blir en likvidering. Där har vi nog svaret på hur det blir inom några veckor”, säger Jonas Premfors till Breakit.

Läs fler artiklar
LÄS MER