Sök

Paradiset återuppstår – grundaren köper tillbaka varumärket

Paradisetmat

Paradisets vd Johannes Cullberg. Foto: TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

"Vore fruktansvärt om jag behövde släppa varumärket ifrån mig."

Matbutikskedjan Paradiset gick i konkurs den 23 mars i år efter att under en längre tid ha kämpat med lönsamheten. Under 2018 visade bolaget upp en förlust på 41,5 miljoner kronor med en omsättning på 115 miljoner. 

Beskedet om konkursen kom bara några månader efter att bolaget hade lanserat en ny strategi för att försöka få ordning på verksamheten. 

Nu rapporterar Market att varumärket Paradiset lever vidare. Det är grundaren Johannes Cullberg själv som köpt tillbaka varumärket från konkursboet.

“Jag har jobbat med att bygga upp bolaget i sex år, investerat alla mina pengar i det och hela min potentiella framtid ligger i Paradiset, så det vore fruktansvärt om jag behövde släppa varumärket ifrån mig”, säger han till Market.

Kommer inte satsa på butiker

Vad köpeskillingen landade på framgår inte, däremot berättar Johannes Cullberg att de ska fortsätta satsa på Paradiset som grossist och varumärke, snarare än butiker. Det ska också pågå förhandlingar med tidigare anställda som vill driva butiken på Södermalm vidare som franchise.

Det är Johannes Cullberg själv som har finansierat köpet och han berättar för Market att han hoppas att deras produkter ska finnas i butikshyllorna senast nästa år.

Läs mer