Sök

Youtube stängde av reklamen – så hårt drabbades barnkanalerna

YoutubeYoutube

Foto: TT / Skärmklipp

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Flera barnfokuserade Youtube-kreatörer upplever att det är svårt att leva på bara annonsintäkterna idag. Jämfört med hur det såg ut innan de nya reglerna på plattformen.

Det var i samband med årsskiftet som många Youtube-kreatörer klev in i en ny verklighet. Den stora streamingplattformen har länge fungerat som något av en barnvakt för många föräldrar och det har innehållsskapare kunnat dra nytta av genom att skapa innehåll specifikt riktat mot barn – något som vi på Breakit tidigare har slagit fast varit en bra affär.

Men sedan slog det amerikanska konkurrensverket till mot Youtube. Det Google-ägda bolaget tvingades betala över 1 miljard kronor i en förlikning med myndigheten då de hade brustit i sitt arbete att skydda barn som använde plattformen. Anledningen var lagar i USA som förbjuder insamling av data om personer under 13 år utan att föräldrarna har gett sitt tillstånd. 

Som en konsekvens av det stoppade Youtube möjligheterna till riktade annonser på kanaler och filmer som riktade sig mot en yngre målgrupp. Dessutom infördes en rad begränsningar i hur följare kunde interagera med de kanalerna. 

Breakits granskning över hur de nya reglerna skulle slå mot svenska kreatörer på Youtube visade att förändringen kunde innebära en miljonsmäll för några av de mest populära kanalerna. 

Stämningen var allt annat än munter.

När Breakit, fyra månader senare, återigen kontaktar de svenska kanalerna så visar det sig att intäkterna fått sig en ordentlig törn hos de flesta av kreatörerna. 

De kanaler som helt riktade sig mot en yngre målgrupp berättar att de har sett intäkterna från annonserna sjunka med omkring 50-60 procent. En siffra som även nämndes i den förra undersökningen. 

Det kan vara svårt att säga exakt vad som har påverkat annonsintäkterna och hur mycket. Även den pågående coronapandemin har påverkat annonspriserna och vilken typ av material som kan göras. 

Går inte leva på Youtube-intäkterna

Kanaler som Family Playlab och Lek med oss berättar att de inte kan leva på intäkterna från Youtube i dagsläget på grund av det stora tappet i intäkter.

Dennis Andersson, som driver Lek med oss tillsammans med Linda Pettersson, berättar att de kunnat minska smällen genom sina andra satsningar.

“Vi hade inte kunna livnära oss på Youtube-kanalen som det ser ut idag. Men tack vare att vi har våra egna appar och har släppt dem, så har det täckt upp vad som tappats från Youtube. Det gör att vi kan fortsätta med vår utveckling av Pukkins och hans vänner”, säger han.

Tomas Hellberg har gjort sig känd genom att besöka lekland med sina barn och lägga upp de besöken på Youtube. För honom har även coronaviruset påverkat tungt.

“Det är så det har blivit i den situationen som vi befinner oss i nu. När de flesta leklanden är stängda så producerar vi inget nytt. Det är väldigt mycket på en gång och jag har klivit tillbaka ganska mycket nu. Hade du pratat med mig för 1-2 år sedan så hade jag sagt att jag i första hand är youtube-kreatör, men det är jag inte längre utan har fallit tillbaka på mitt andra yrke”, berättar han.

Även Niklas Malmqvist, som har driver LekisTV och Babyloonz tillsammans med Vanja Wikström, stämmer in i bilden av att det är svårt att leva med enbart intäkterna från Youtube idag. Även om han berättar att de kommer att fortsätta som vanligt med publiceringarna på plattformen.

“Vi kommer inte modifiera vår affär jättemycket efter förändringen. Vi har kommit långt och har mycket visningar som fortsätter att gå uppåt hela tiden. Även om vi blir av med 60 procent av intäkterna så har vi mycket kvar. Förändringarna får större påverkan på de som låg precis på gränsen eller de som skulle vilja börja nu.”

Niklas Malmqvist bolag satsar också på en egen plattform vid sidan av Youtube.

Kanaler helt för barn är de som drabbats

De kanaler som har klarat sig bättre är de som riktar sig mot en bredare målgrupp. Kreatörer som Familjen Reinhold och Familjen Arcombe säger sig inte ha sett någon minskning relaterad till de nya reglerna. Däremot har det till viss del begränsat vilken typ av innehåll kanalerna kan göra idag om de inte vill att enskilda klipp ska påverkas.

“Vi fick märka om stora delar av våra klipp. Typ Slime-videos. Sånt som handlar om barn och leksaker. Men annars så skulle jag säga att vi publicerar vårt material som vanligt och markerar det som vanligt”, säger Anderas Arcombe och fortsätter.

“Jag vill inte säga att vi har blivit drabbade, de flesta gamla klippen som vi märkt upp hade vi ändå inte så många visningar. Men vissa av dem hörde till några av våra mest populära, det var exempelvis väldigt populärt med slime något år. Sånt är det såklart bara barn som tittar på.“

Även om de nya reglerna har slagit hårt mot flera stora svenska kreatörer så har de flesta ingen tanke på att sluta producera klipp för plattformen idag. De flesta av kanalerna som Breakit pratade med i den senaste kartläggningen lägger också fortfarande upp klipp regelbundet. 

Det är däremot tydligt att enbart Youtube som plattform inte är lika lönsamt efter den stora regelförändringen.

“För vår del så fortsätter vi att göra de här filmerna i princip oavsett vad som kommer att hända. Vi gör det för att vi tycker att det är så roligt att skapa våra karaktärer och de våra appar. Det är så mycket mer än bara filmskapandet. Vi skapar en hel värld”, säger Dennis Andersson.

Läs mer