Bokbytarsajten Bookis backas upp av Schibsted – “Gasar för fullt i maj”

Bookis Medier
Bokbytarsajten Bookis backas upp av Schibsted – “Gasar för fullt i maj”

Arne-Morten Willumsen, vd Bookis, och Lasse Brurok, marknadschef Bookis.

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Nu ska Bookis bli en spelare att räkna med också i Sverige.

Bookis grundades i Oslo för tre år sedan och har snabbt blivit ett begrepp på den norska bokmarknaden. Med hjälp av tidningsbud och en digital marknadsplats har norrmännen bakom Bookis skapat ett helt nytt sätt att sälja och distribuera både nya och begagnade böcker. 

Köpare och säljare länkas ihop digitalt (via en app) och boken transporteras sedan med hjälp av tidningsbud från köpare till säljare. 

Boken som ska säljas läggs i brevlådan, tidningsbudet plockar upp den och någon dag senare lägger ett annat tidningsbud boken i köparens brevlåda.

Konceptet har snabbt blivit en succé i Norge med över 70.000 användare sedan starten. Och nu går mediejätten Schibsted in med 12 miljoner kronor i riskkapital som bland annat ska användas till att expandera på den svenska marknaden. Redan idag har Bookis 2000 kunder i Sverige men planen är att nu växa snabbt.

“Vi lanserade i Sverige i början av året men har hållit igen på satsningen så här långt. Men från och med i maj gasar vi för fullt på den svenska marknaden. Målet är att ha 25.000 kunder här innan året är slut”, säger medgrundaren och marknadschefen Lasse Brurok.

Schibsted och mediekoncernen Polaris  har i Norge startat distributionstjänsten Helthjem där man använder tidningsbuden för att dela ut varor. Här har Bookis varit en tidig kund:

“Vi har känt grundarna till Bookis länge, inte minst för att de varit en viktig samarbetspartner för Helthjem. Helthjema affärsidé är tätt knuten till just den delen av Schibsteds tjänst som kan stå för dörr-till-dörr leverans av paket. Vi är otroligt glada för att nu äntligen kunna gå in på ägarsidan”, säger Christian Horn Hanssen på mediejättens riskkapitalarm Schibsted Growth.

I Sverige samarbetar Bookis med distributören Premo som ägs av Dagens Nyheter (Bonnier) och Svenska Dagbladet (Schibsted).

Läs fler artiklar
LÄS MER