Emanuel Karlsten

Du har kanske aldrig hört talas om dem – men nu lägger Random Making Movies ner

Youtube
Du har kanske aldrig hört talas om dem – men nu lägger Random Making Movies ner

Emanuel Karlsten

Krönikör

"Ja, det är kul med Youtube, så länge det är kul", skriver Emanuel Karlsten.

En av Sveriges stora Youtube-veteraner lägger ner, gruppen och kanalen Random making movies. Under tio år har de varit banbrytande på sin del av internet. Och när de nu lägger gopro-kameran på hyllan säger det mycket om deras egen syn på den plattform som gjort dem internet-legendariska.

Nej, du känner kanske inte till dem, men möjligtvis har du sett deras klipp. Sedan de var 15 år har de prankat Justin Bieber-fans, “haffat guzz”, övernattat på coop, gjort parodier och till och med reportage från svenska fängelser. Det har varit random, otydligt, udda. Gruppen har varierat i storlek med åren, men bestått av en kärna som känt varandra sedan skoltid, Jonas Andersson, William Forslund och William Jonsson.

Med åren har de blivit den sjätte största svenska kanalen.

De började i en tid då Youtube mest var söta katter och enstaka viraler, till att bli en plattform där kanaler blev fokus, där relationen till en publik blev grejen, där vi fick youtubers som blev makthavare, kändisar och del av en miljonindustri. 

Själva har de under åren startat ett aktiebolag som årligen omsätter två miljoner kronor

Och det är ju inte tillräckligt. 

Vilket kanske också är en bidragande orsak att de slutar.

För att när gruppen nu analyserar sin tid är det ett slags bokslut för modern mediehistoria. 

Ja, det är kul med Youtube, så länge det är kul. Så länge det är lustfyllt är det enkelt att skapa nytt innehåll och kul med extra pengar. Men sedan kommer youtubedöden. Den slog hårt mot Tejbz - en slags förhistorisk variant av Pewdiepie. Den har slagit hårt mot till exempel Mangemakers och allra mest mot olika gamingkanaler. För det svänger snabbt på Youtube. Det som var populärt en månad, fungerar inte nästa. Du måste hela tiden förnya, aldrig förlita dig på att gamla koncept ska rädda dig. Visningar är din enda betalning. Det är få som har lyckats med det här, vilket är särskild anledning att fascineras av Pewdiepies globala segertåg

Men Random making movies (RMM) har lyckats i en helt ny medievärld. Som de nu känner sig för stora för.

I senaste Mediepodden har vi klippt ut fyra ljudklipp från avskedsvideon och den nya podden som sammanfattar krocken. 

  • Hur RMM, 25 år, känner sig för gamla för Youtube, och nästan ger gliringar till de som är kvar, eller är över 30, 40 eller 50 år. Podd, däremot, är en vuxen plattform.
  • Vilket slit youtubeskapandet är, hur stor räckvidden är, hur liten pengar det blir.
  • Hur traditionella medier, radio, tidningsintervjuer, är de finaste bevisen gruppen kan få på uppskattning.
  • Vilka de tror kommer att uppmärksamma nedläggningen.

Här hör du senaste Mediepodden. 

Läs fler artiklar
LÄS MER