Jag byggde ett lönsamt SaaS-bolag utan riskkapital – här är mina värsta misstag (och lärdomar)

Ancon SaaS mat
Jag byggde ett lönsamt SaaS-bolag utan riskkapital – här är mina värsta misstag (och lärdomar)

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

När Mikke Selander klev in som vd på Ancon stod det lilla företaget och stampade, med en mjukvara för restaurangbranschen som inte förändrats så mycket på 10 år.

Fem år senare har Ancon ökat omsättningen med över 300 procent till 41 miljoner – med bibehållen lönsamhet och allt från Solvalla till stjärnkrögaren Pontus Frithiof på kundlistan.

Här berättar Mikke Selander själv om:
• Misstagen med produkten och läxan han lärt sig av det
• För- och nackdelar med att driva techbolag långt från Stureplan
• Att outsourca IT-utveckling (och sedan plocka hem den igen)
• Kärleken till kunderna – trots att de ringer och skäller på nätterna

Berättat för Breakits Olle Aronsson.

“Ni måste ju fixa det här nu för helvete! Jag tappar tusenlappar varje minut!”.

Klockan är 23.30 och krögaren i andra änden av luren är heligt förbannad.

Jag kan förstå honom. För honom innebär det förlorade intäkter och sura kunder varje gång något strular med vårt system.

För mig är det bara att ringa utvecklarna och omedelbart se till att lösa problemet – oavsett vad klockan är. 

Hur hamnade jag här?

När jag flyttade hem till Lysekil från Göteborg var tanken att varva ner, bilda familj och hitta ett stabilt jobb.

Men eftersom jag älskar digitala produkter över nästan allt annat så var jag ändå tvungen att hitta ett riktigt IT-bolag att jobba på.

I Lysekil fanns egentligen bara ett sådant företag: Ancon, som byggde kassasystem för restauranger. Det hade 8 anställda och omsatte 8 miljoner. Jag sökte jobbet som försäljningschef och fick det.

Jag hade ingen tidigare erfarenhet av att leda ett företag

Samtidigt började grundaren Göran Annebäck komma upp i 70-årsåldern och såg sig om efter någon som kunde ta över.

Göran såg väl någonting i mig och frågade om jag ville bli ny vd.

Jag tackade ja.

Det här var i mars 2015. Jag hade ingen tidigare erfarenhet av att leda ett företag, hade aldrig haft personalansvar och kunde ingenting om restaurangbranschen.

Mikke Selander tillsammans med utvecklare som varit med och byggt Ancon.

Fina kunder men fel produkt

Det första jag tog tag i var att vässa produkten.

Ancon hade en fin kundbas med många nöjda krögare – men vi jobbade med en föråldrad mjukvara.

När jag kom ut och pratade med kunderna började jag förstå bristerna – men också potentialen:

  • Vårt kassasystem fanns inte i molnet. Krögarna var tvungna att logga in på en specifik dator för att se sina beställningar, hantera menyer och följa försäljningen.
     

  • Men å andra sidan: Konkurrenterna var inte ett dugg bättre på den punkten.

Vi bestämde oss för att så snabbt som möjligt bygga en ny version.

Sagt och gjort: Året efter att jag tillträtt som vd lanserade vi Ancon G2, Sveriges första helt molnbaserade kassasystem för restauranger.

Det var ganska enkelt och inte särskilt vackert.

Visst, det var snyggare än förra versionen – men fortfarande en Windows-mjukvara på tunga svarta kassa-apparater.

Men det som gjorde oss unika var att vi synkroniserade upp all data i molnet, så att krögarna kunde sköta mycket av arbetet via webbläsaren på distans – i stället för att behöva vara på plats i restaurangen vid terminalen.

Det kan låta som en självklarhet, men det var det inte då i vår bransch.

När jag ser tillbaka på de här första åren inser jag också att vi gjorde flera allvarliga misstag

Senare samma år lanserade vi en ny tjänst för självbetjäningskassor och köksskärmar som gjorde det möjligt för en liten lokal hamburgerrestaurang att ha samma funktioner som Max Hamburgare, för en billig peng.

Det märktes direkt att kunderna verkligen gillade de nya produkterna – och ryktet började spridas bland nöjda krögare som tipsade sina bekanta.

Vi fick mersmak och kände att det började ta fart på allvar.

Boulebar är en av Ancons 1200 kunder.

Men när jag ser tillbaka på de här första åren inser jag också att vi gjorde flera allvarliga misstag, och drog viktiga lärdomar:

1. Säg nej till kunder som vill ha nya funktioner

När vi sålde in den första molnbaserade versionen till restauranger hade de förstås mängder av önskemål på nya features. För att få in affärer sa vi ofta ja – vilket jag ångrar idag. Det kan kännas bra i ett säljmöte att ge kunderna precis vad de vill ha, men det leder till att produkten blir spretig, utvecklingen blir dyr och plattformen mindre skalbar.

I vår senaste version av produkten har vi tänkt tvärtom: Vi har byggt en helt skalbar SaaS-plattform som tillfredsställer 80 procent av marknaden – de andra 20 procenten får vi säga nej till.

För de kunder som vill lägga till egna funktioner erbjuder vi ett öppet API att bygga mot.

2. Slarva aldrig, aldrig med rekrytering av kärnkompetens

Fördelen med att att driva techbolag i en mindre stad är att du får väldigt låg personalomsättning. Nackdelen är förstås att du kanske inte hittar rätt folk på plats.

När vi skulle växla upp utvecklingen rekryterade jag i princip varenda människa jag hittade som kunde det minsta om webbutveckling i Lysekil.

Det är en liten stad och det fanns inte så många att välja på – men det var förstås ett misstag.

Ancon är ett digitalt plattformsbolag, och driver du ett sådant måste du hålla extremt hög kvalitet kring produkten. 

Jag tvingades till sist säga upp de flesta av utvecklarna i Lysekil, men behöll en kärna på 3 duktiga personer.

3. Outsourca systemutveckling kan funka – men bara till specifika projekt

När jag sagt upp de flesta utvecklarna i Lysekil behövde jag fortfarande skala upp tekniken – och valde därför att outsourca delar av vår utveckling.

Jag hade turen att hitta ett IT-bolag i Sri Lanka som var superduktiga. Som mest hade vi 13 programmerare hos dem som jobbade för oss.

Men trots att resultatet blev bra funkade det inte för mig. Jag älskar systemutveckling och vill vara på plats för att se alla nya funktioner växa fram. När allt skedde på andra sidan jorden tappade jag passionen.

Det slutade med att jag flyttade till Örebro, där jag nu bor och har åtta duktiga utvecklare på plats.

Vi avslutade samarbetet i Sri Lanka – men har faktiskt plockat upp det nu igen. Men den här gången handlar det inte om att de ska ta över hela utvecklingen, utan om avgränsade projekt som har vi har designat och kravspecificerat väldigt tydligt.

Du kan outsourca en del av ditt teknikarbete – men aldrig låta någon annan driva produktutvecklingen.

Ancon-teamet.

Snabb tillväxtresa

Trots alla nybörjarmisstag har jag och min parhäst Christofer Skoogh (försäljningschef) steg för steg lyckats bygga om hela Ancon från grunden till en modern SaaS-plattform. 

Vi har gått från 8 till 34 anställda.

Vi har vuxit från 10 miljoner i omsättning 2015 till 41 miljoner förra året, hela tiden med lönsamhet.

Bland våra 1200 kunder räknar vi numera Solvalla, Fotografiska, Pontus Frithiofs restauranggrupp och Texas Longhorn.

Orsaken är inte bara en modernare produkt, utan jag tror verkligen att vår hungriga företagskultur har gjort att vi har lyckats sno många kunder från konkurrenterna.

Jag älskar krögarna för deras hårda arbete, enorma passion och förmåga att snabbt hitta lösningar

Minns i ni krögaren i början som ringde och skällde ut mig mitt i natten?

Det är förstås inte superkul när sådant händer, men ska man jobba i restaurangbranschen måste man acceptera hur den funkar.

Jag älskar krögarna för deras hårda arbete, enorma passion och förmåga att snabbt hitta lösningar – trots att de samtidigt är lite galna och totalt saknar framförhållning.

Det är ju vårt jobb på Ancon att bidra med strukturen de annars saknar: Administration av beställningar, koppling mot bokföringssystem och annat tekniskt som stöttar dem i deras vardag.

Det här är en mission som vi verkligen brinner för. Därför valde jag, Christofer och vår CTO Mattias i april 2018 att tillsammans köpa totalt 53 procent av aktierna i Ancon från vår grundare.

Nu ska vi ta nästa steg i att förenkla för restauranger, och bygga en helt plattformsoberoende mjukvara.

Du ska inte behöva hyra några tunga svarta kassa-apparater eller gamla kortterminaler – utan du ska kunna köra vår produkt från vilken surfplatta som helst.

Plötsligt ska det lilla bolaget från Lysekil också börja konkurrera med jättarna Foodora och Uber

En enda skalbar mjukvara som kopplar ihop betalningar, beställningar, skärmar i köket, take away, bokföringssystem, schemaläggning – rubbet.

Den första delen i vår nya mjukvara har vi redan snabblanserat: Ancon Order.

Det är en take away-app som vi har jobbat dag och natt för att få fram nu i vår, för att hjälpa våra kunder att komma igång med take away i corona-krisen.

Plötsligt ska det lilla bolaget från Lysekil också börja konkurrera med jättarna Foodora och Uber (även om vi inte hanterar själva utkörningen).

Det känns jäkligt spännande.

Medan många andra bolag permitterar personal satsar vi hårdare än någonsin på att skala upp.

Nästa steg blir att se oss om efter riskkapitalister som vill vara med på vår resa, och bygga ett ännu bättre och större bolag.

För mig, som först tänkte mig ett stilla liv i Lysekil, har det i stället blivit en vild resa – som bara har börjat.

FAKTA: ANCON
  • Omsättning 2019: 41 miljoner kronor
  • Resultat 2019: 2,3 miljoner i vinst
  • Tillväxt jämfört med 2018: 77 procent
  • Antal anställda: 34
  • Kontor: Huvudkontor i Lysekil, utvecklingskontor i Örebro, säljkontor i Stockholm och Göteborg
  • Ägarbild: Grundaren Göran Annebäck: 47 procent, Vd Mikke Selander: 35 procent, Försäljningschef Christofer Skoogh: 15 procent, CTO Mattias Delin: 3 procent

 

Läs fler artiklar
LÄS MER