Sök

Bambuser tar in 100 miljoner – ska storsatsa på liveshopping

Bambuser

Maryam Ghahremani är vd på Bambuser.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Nu är det klart – livevideotjänsten Bambuser tar in 100 miljoner kronor.

I höstas valde Bambuser att satsa på så kallad live-shopping. Ett fenomen som är enormt populärt i Kina och som under coronakrisen fått en extra skjuts.

Genom samarbeten med varumärken som Caia Cosmetic, Nakd, Lyko och Monki har fenomenet letat sig in i våra svenska vardagsrum. Det har visat sig vara ett riktigt lyckokast för Bambuser vars aktie har rusat med 1.500 procent. 

För ett tag sedan avslöjade Bambuser att de planerar att ta in 100 miljoner kronor genom en företrädesemission där 52 miljoner kronor utgörs av teckningsförbindelser. 

Nu meddelar bolaget att nyemissionen är i hamn. 

Pengarna ska användas till att expandera verksamheten inom live-video shopping. Bambuser vill anställa fler och satsa på såväl produktutveckling som marknadsföring. Målsättningen är att nå lönsamhet under 2022. 

2018 hade bolaget en omsättning på strax över 5 miljoner och gjorde en förlust på 19,8 miljoner.

I Kina har liveshopping länge varit en trend. Förra året stod det för 9 procent av den totala e-handeln och omsatte 63 miljarder dollar, enligt statistik från kinesiska finanstjänsten Everbright Securities. Och enligt den kinesiska statistikbyrån står liveshopping för 1 procent av den totala handeln i landet. 

Ett antal större aktieägare, som Muirfield Invest AB, Ribers Park Fastighets AB och Wellstreet Partners har sedan tidigare åtagit sig att teckna aktier i Bambuser.

Vill du veta mer om live-shopping? Läs denna matiga guide!

Läs mer