Sök

Katrin Zytomierska stäms av Konsumentombudsmannen

Katrin Zytomierska. Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

KO slår ned på marknadsföring av fiskolja.

Det framgår av ett pressmeddelande. 

Ärendet handlar om en fiskolja som marknadsförts av Katrin Zytomierska, som säljs genom hennes bolag Clean Eating. Konsumentombudsmannen (KO) skriver att fiskoljan ”påståtts stärka immunförsvaret och underförstått skydda mot coronaviruset”.

Något KO inte menar går att bevisa.

”Det är extra illa om man använder sig av människors rädsla för sjukdom, som nu med coronaviruset. I det här fallet har influencern varken reklammarkerat inlägget på ett korrekt sätt eller kunnat visa att fiskoljan skyddar mot coronaviruset,”, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO. 

Av handlingarna framgår det att KO riktar kritik mot flera inlägg och menar att det inte omedelbart går att identifiera dem som reklam, vilket är vilseledande och strider mot god marknadsföringssed. KO skriver även att det finns hälsopåståenden om fiskoljan som är vilseledande och därmed även det strider mot god marknadsföringssed.​

"Framställningen ska därmed bedömas som aggressiv marknadsföring. Marknadsföringen har (i märkbar mån) påverkat konsumenternas förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut". 

KO vill att domstolen utfärdar ett omedelbart förbud för att få stopp på reklamen i väntan på att målet avgörs.

Läs mer