Maträddaren om corona-effekten på e-handeln: ”Nu visar vi vårt riktiga värde”

Maträddaren om corona-effekten på e-handeln: ”Nu visar vi vårt riktiga värde”

Karl Andersson, vd på Matsmart samt Elsa Bernadotte, operativ chef på Karma. Illustration: Daniel Špaček

Världens företag går på knäna, men två svenska maträddare går mot strömmen.
Tack vare agila och lyhörda team ser Karma och Matsmart krisen som ett andra genombrott för e-handeln.
”Den kommer att växa rejält under pandemin”, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

I femte delen av Svensk Digital Handels och Breakits artikelserie om framtidens e-handel, berättar maträddarna Karma och Matsmart om utmaningarna och möjligheterna som dykt upp i kölvattnet av coronapandemin.

För bara en månad sedan stod de på scenen under D-Congress och berättade om synen på hållbar konsumtion av mat, och hur deras e-handelslösningar kan hjälpa samhället i stort.

Sedan dess har världen ställts inför vad som kallas den största utmaningen sedan andra världskriget, och allt som gällde för vad som känns som ett ögonblick sedan har kastats ut genom närmaste fönster. 

De tappar kunder som vanligtvis går in i lokalen, men via oss kan de nå ut och sälja maten digitalt

Men istället för sinande intäkter ser både Karma och Matsmart istället en möjlighet att utveckla affären och hitta nya lösningar som gynnar samtliga parter.

”Vi påverkas så klart av att restaurangerna går på knäna, men vår utgångspunkt har alltid varit att anpassa vår plattform efter hur matsvinn uppstår, den här krisen sätter det på prov”, säger Karmas operativa chef Elsa Bernadotte.

Nya lösningar håller restaurangköken öppna

Prenumerationer på Karma-boxar, leverans av maten och att kunna sälja till fullt pris. Det är några av lösningarna som hennes team presenterat på bara några veckor.

”På så sätt kan restaurangerna fortsätta att hålla köken öppna och sälja från sina vanliga menyer. De tappar kunder som vanligtvis går in i lokalen, men via oss kan de nå ut och sälja maten digitalt. Vi har fått det här att snurra på bara några dagar och har jobbat så mycket vi har orkat”, säger hon om den utmanande tiden.

Enligt Elsa är det här eldprovet en indikation kring hur flexibel framtidens e-handel måste vara.

”Omställningarna kan komma snabbt, och att göra sådana ligger i vår DNA. Vi hade nog inte utvecklat de här lösningarna om vi inte kände att varje dag var kritisk för våra kunder, men om människor uppskattar dem så kommer vi överväga att ha kvar dem. Det är något vi kommer att få utvärdera efter krisen"

Helt ny kundbas
Matsmart har i sin tur sett sin kundbas växa snabbt under krisen. Och på leverantörssidan har nya samarbeten kommit till. Matsmarts inköpsteam har sträckt ut handen till grossister, företag som driver gränshandel mellan länderna och flygplatsernas taxfreehandlare och erbjudit dem att köpa upp varor som idag är svåra att sälja på grund av minskat resande. Flera nya leverantörer har också hört av sig själva. 

Hela vår affärsmodell är till för att rycka ut när traditionella kanaler inte fungerar så bra

”Nyligen köpte vi in tre pall med mjölk med lång hållbarhet från en anläggning i Lofsdalen. Den typen av samarbeten känns extra bra att kunna göra just nu. Och vi kan vara snabba i det här läget, eftersom vi mer eller mindre alltid jobbar så här, med att rädda mat. Vi har faktiskt inte behövt anpassa oss så mycket. Hela vår affärsmodell är till för att rycka ut när traditionella kanaler inte fungerar så bra, och nu är helt plötsligt hela världen i det läget”, säger vd Karl Andersson.

Vi känner att vi har ett ansvar eftersom vi kan leverera över hela landet, dit vanlig mathandel online inte når

Tillströmningen av nya kunder är stor, samtidigt som gamla kunder fortsätter att lägga större ordrar än tidigare. 

Experten: Purpose är det nya digitala

”I början av krisen blev det en bunkringseffekt som vi märkte av, och vi försöker hjälpa till så gott vi kan. Vi känner att vi har ett ansvar eftersom vi kan leverera över hela landet, dit vanlig mathandel online inte når. Så vi dammsuger just nu marknaden efter produkter som kan vara bra för folk att ha hemma.”

Matsmart har faktiskt behövt skala upp bemanningen på sina lager för att möta den stora efterfrågan, precis som Apotea tidigare har gjort.

Packarnas arbetsmiljö viktig

”Våra anställdas hälsa kommer först och vi har lagt ner massor av tid och resurser på att se till att vi har en säker arbetsmiljö. Det innebär bland annat också att vi har hälsokontroller varje morgon. Under den senaste tiden har vi ibland haft 60-70 procents sjukfrånvaro bland vår ordinarie personal. Det har gjort att vi fått stärka upp kraftigt med tillfällig bemanning. Det är ett pussel och jag är grymt imponerad av hur vårt lager och logistikverksamhet har löst alla situationer under den här perioden”, berättar Karl.

Han delar experternas syn på att pandemin kommer att bli långvarig. Därför tror Karl att e-handeln kommer att fylla en extremt viktig roll framöver.

Vi tror att köpmönstret kommer att förändras framöver

”E-handeln för mat har snabbt vunnit mark under den här tiden, och det här är väl egentligen den första gången som den fyller ett annat syfte än att vara ett komplement till den vanliga handeln. Det är väldigt många nya kunder som upptäcker oss just nu, när de behöver handla mat på ett annat sätt.”

”Vi tror att köpmönstret kommer att förändras framöver. Vissa typer av varor handlar man med fördel över nätet, så vi kommer att gå från att vara en nisch, till att visa vårt riktiga värde. E-handeln kommer att växa rejält av det här, när allt fler inser fördelarna den kommer med”, avslutar Karl.

Läs fler artiklar
LÄS MER