Flow Motion Technologys produkter säljer som smör i krisen

Flow Motion Technology Sport Hockey
Flow Motion Technologys produkter säljer som smör i krisen

Hans Victor och Per Mårs bakom bolaget Flow Motion Technology.

Caroline Englund

Reporter

Coronakrisen har skapat rusning efter Östersundsbolaget Flow Motion Technologys idrottsprodukter.
”Vi har ökat försäljningen med 400 procent”, säger vd:n Hans Victor till Breakit.

Hans Victor liknar Flow Motion Technology vid ett läkemedelsbolag. Men det som tas fram är inte mediciner – utan innovationer kopplade till sport.

Uppfinnaren bakom produkterna är den tidigare hockeyspelaren Per Mårs. 

”Vår patenterade teknologi kan användas på ett stort antal produkter inom skridsko- och skidåkning. Vi har precis som ett läkemedelsbolag tagit produkterna genom olika faser av utveckling för att nå slutmålet – att lansera dem genom licensiering eller genom vårt egna varumärke Marsblade”, säger Hans Victor till Breakit. 

Bolagets mest kända produkter är ett par rullskridskor som ska ge samma känsla som att åka skridskor på is, samt en skridskoskena som under säsongen testats i flera stora hockeyligor. I pipelinen finns också skidbindningar.

Bolaget backas sedan tidigare av en rad kända hockeyspelare – bland annat Henrik Zetterberg och Niklas Kronwall. 

Försäljningen har tagit fart

Flow Motion Technologys började utveckla sina produkter redan 2011. Nu har försäljningen tagit fart på allvar. 

”Förra året sålde vi för ungefär 12 miljoner kronor men sedan coronakrisen slog till har vi vissa dagar sålt för mellan 400.000 och 500.000 kronor. Och efterfrågan verkar inte vara temporär. Vi har sålt slut på hela lagret och tar nu upp massor av beställningar för leverans i maj och juni”, säger Hans Victor.

Anledningen till den ökade efterfrågan är att hockeyligorna nu är inställda och ishallarna på många håll är stängda, vilket innebär att allt fler vill använda sig av rullskridskor.

Tar in riskkapital

I samma veva har bolaget även gjort en nyemission på nästan 8 miljoner kronor. De som satsat är bland annat det privata investeringsbolaget Geltis. 

”Det här blev klart precis innan krisen och nu har vi fått en oväntad skjuts i de här tråkiga tiderna”, säger Hans Victor som ser ljust på framtiden. 

”Vårt mål har varit att börsnotera bolaget inom ett par år och det här kan påskynda planerna.”

Bolaget har sedan starten gått med förlust och 2019 landade förlusten på 7 miljoner kronor. Nu ligger fokus på att få ut produkterna på marknaden och med den oväntade försäljningsökningen senaste tiden har bolagets prognos för 2020 reviderats och pekar mot en omsättning på ca 30-40 miljoner med ett positivt resultat, enligt Hans Victor. 

Läs fler artiklar
LÄS MER