Sök

Bambuser kliver in i USA – tecknar avtal med skönhetsjätte

Bambusere-handelMode och skönhet

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

"Ett av världens största skönhetsföretag”.

Videoteknikbolaget Bambuser har flera tuffa år bakom sig. Bolaget var tidiga med teknik för livesänd video, men lyckades aldrig få fart på affären. Aktiekursen var länge på botten och bolagets siffror har varit allt annat än uppmuntrande. 

Men sedan förändrades allt. I september förra året lanserade bolaget en ny tjänst för så kallad ”live shopping” tillsammans med varumärken som Nakd och Caia Cosmetics.

Tanken var att ta den snabbt växande asiatiska streaming-trenden till den svenska och europeiska marknaden.

Sedan dess har en rad kända varumärken hoppat på tåget, bland annat Kjell & Company, danska Babysam, Hemnet och Apotea. Även aktiekursen har rusat.

Nu står det klart att bolaget tar klivet in i USA. Bambuser har tecknat ett pilotavtal med ”ett av världens största skönhetsföretag”.

”Kunden i fråga är ett USA-baserat företag med en portfölj av närmare 30 prestigefyllda varumärken och är en av världens ledande tillverkare och marknadsförare av kvalitetsprodukter inom hudvård, smink, parfym och hårvård med en nettoomsättning på 14.863 miljarder USD (ca 150 miljarder kronor) för räkenskapsåret 2019”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Avtalet ger kunden rätt att använda bolagets live video shopping-funktion till en fast kostnad på 35.000 dollar per varumärke. Totalt rör det sig om en affär på 210.000 dollar, motsvarande cirka 2,1 miljoner kronor.

Pilotfasen, som inkluderar sex varumärken i USA, pågår i tre månader med start nu i april.

Bambusers vd Maryam Ghahremani uppgav nyligen för Breakit att coronapandemin gjort det lättare för bolaget att få in nya kunder.

“Live-shopping är en makrotrend som har slagit stort i Asien, men coronaepidemin har gjort att företagen i västvärlden har anammat det snabbare. Det är ju en tuff tid för många företagare och vi är glada att äntligen ha en eftertraktad produkt som kan hjälpa många bolag i olika branscher. Vi ser nu att branscher som har ett stort behov av att ha en dialog med sina kunder i dessa tider kommer till oss", sade hon då.

Läs mer