Sök

Krönika

Dagens entreprenörer har bara upplevt goda tider – det här är en väckarklocka

AcastCoronaCoronaviruset

Breakit

Breakit

Acast-grundarna Karl Rosander och Måns Ulvestam oroar sig över att dagens entreprenörer inte kan hantera krisen.

Det här är ingen snuttefiltskrönika, så om det är en sån du letar efter, sluta läsa direkt.

Det här är en väckarklocka.

Världen befinner sig mitt i en kris, och det är givetvis svårt att veta hur man skall agera då. Det är dock inte första krisen världen har befunnit sig i, och det finns viktiga lärdomar att dra av historien.

Bara de senaste 20 åren var det rejäl kris 2001, och en till 2008. Vår oro för det viktiga entreprenöriella ekosystemet är att många av dagens start-up-medarbetare och ledare inte ens var i arbetslivet 2008. De har alltså bara upplevt högkonjunktur.

Vi har tidigare talat högt om de extravaganser vi sett under den här högkonjunkturen. Många av dessa hade riskkapitalisterna kunnat hindra, men så länge allt går upp är alla med på tåget. Nu finns risken att investerarna hoppar av tåget och ensam kvar i loket står då entreprenören.

Vi har på scen och i intervjuer raljerat över att företag utan intäkter inte är företag – utan hobbys. Vi har sagt att ju fler pingisbord du har, desto sämre lönsamhet lär du få. Det har vi gjort för att vi sett startup-hajpen förut och varit rädda för att vi än en gång skall slarva bort de viktiga nya företag som startups kan vara.

Vi hör nu om entreprenörer utan väl fungerande affärsmodell som tycker att staten, banker eller riskkapitalister skall rädda dem. Här är väckarklockan till er:

DET KOMMER INTE HÄNDA!

Tyvärr kan inte ens de med fungerande affärsmodell känna sig säkra under en kris, för i slutändan bestämmer kunden. Och just nu bestämmer kunden att den inte vill äta på restaurang, handla i butik eller resa. En okvalificerad gissning är att det sprider sig långt bortom dessa branscher, precis som i tidigare kriser. Vilket leder till lågkonjunktur, minskad efterfrågan och allt trist som kommer av det.

Så coronasäkra din affär så gott det går.

Krisen innebär dock att vissa saker kommer förändra sig i grunden, och vissa företagsvärderingar kommer aldrig tillbaka. Vi kan ta Cisco som exempel. Cisco som år 2000 var världens högst värderade företag, eftersom de byggde vitala delar av Internet. Solid affärsidé och minst sagt rätt i tiden, då som nu. Aktien har dock aldrig kostat lika mycket som den gjorde under dot-com åren*.

OK, så vad är då våra råd till de viktiga entreprenörer som bygger Sveriges nya företag?

1. Kapa kostnaderna. Det borde vara gjort i mars, men om inte, gör det nu! Kapa dem rejält. Tyvärr, det är trist och det gör ont, och faktum är att det kanske inte ens hjälper. Ta i rejält - och du ger ditt bolag en chans.

2. Räkna inte budget på dina historiska intäkter, de är förmodligen delvis eller helt borta.

3. Räkna inte med att din bank, eller dina riskkapitalister ställer upp. De liksom alla andra är nämligen närmast sin egen plånbok.

4. Börja planera för post-covid, se till att kunderna kommer ihåg dig när det vänder.

5.  Sist men inte minst, kom ihåg att kriser hänt förut, rid ut den här nu, så har du gissningsvis 10 år av högkonjunktur framför dig.

Vill du ha fler råd så vill vi tipsa om initiativet https://www.founder-er.com där exempelvis Karl Rosander hjälper företag navigera sig igenom Covid-krisen.
 

Måns Ulvestam

Grundare Acast

Karl Rosander

Grundare Acast

*Hade du köpt Cisco-aktier vid börsintroduktion för 10.000 kr hade du haft 5 miljoner idag. Men hade du gjort samma affär och sålt innan dot-com krashen hade du haft 12 miljoner.

Läs mer