Sök

H&M presenterar sin kvartalsrapport för de tre första månaderna

H&MCoronaCoronaviruset

Helena Helmersson, vd på H&M. Foto: TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Butikerna stängda i både Tyskland och Storbritannien – försäljningen rasade 46 procent i mars.

Corona-krisen har slagit hårt mot klädjätten och 3.778 av koncernens 5065 butiker var stängda den sista mars.

Jämfört med mars förra året minskade försäljningen under månaden med hela 46 procent. Samtidigt går försäljningen online starkt och ökade med 19 procent under mars.

För att parera effekterna av virusutbrottet har man bland annat ställt in aktieutdelningen och man har också justerat inköpsplanerna för att lagren inte ska svälla för mycket.

"Vi jobbar intensivt för att på bästa sätt hantera den utmanande situation som råder och måste i ljuset av det dramatiskt försämrade marknadsläget ta svåra beslut och kraftfulla åtgärder," säger Helena Helmersson, vd på H&M i ett pressmeddelande. "

Men jag är övertygad om att vi som företag – när vi är igenom detta – kommer att stå fortsatt starka”.

Dessutom har man permitterat personal i flera länder, bland annat Norge och enligt uppgifter till Dagens industri kommer ungefär hälften av de anställda på centrala funktioner att permitteras.

”Dialog med medarbetare om tillfälligt förkortad arbetstid som berör tiotusentals medarbetare globalt har inletts på flera marknader”, sa kommunikationsdirektör Kristina Stenvinkel till tidningen då. 

I Kina ska efterfrågan gradvis ha börjat återhämta sig. I princip alla butiker är nu åter öppnade och försäljningen har successivt ökat där. Bolaget meddelar, trots det, att man räknar med förlust i andra kvartalet. 

Kvartalet innan som förväntat

Under kvartalet som slutade i februari ökade H&M-gruppens nettoomsättning med 8 procent till 54 948 miljoner kronor (51 015) under första kvartalet, vilket låg i linje med analytikernas förväntningar.

I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 5 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Exkluderat för de marknader som i kvartalet påverkades mest av situationen kopplad till coronaviruset covid-19, ökade H&M-gruppens försäljning under kvartalet med 7 procent i lokala valutor, skriver bolaget i sin rapport. 

Bolaget redovisar ett rörelseresultat på 2 690 miljoner kronor i det första kvartalet. Det är klart högre än analytikernas väntade 1 400 miljoner kronor.

Läs mer