Sök

Dragkrokskungen ser uppsving i samband med corona – ökar försäljningen kraftigt

DragkrokskungenBilarehandel

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Fjolåret blev det bästa någonsin.

Dragkrokar på nätet har varit en snabbt växande och lönsam affär under flera år för Daniel Spendrup och Christian Andersson. Fokus de senaste två åren har legat på att bygga en skalbar verksamhet och när de stängde sitt senaste bokslut i februari i år hade omsättningen ökat från 12,8 till 22,3 miljoner kronor – den högsta hittills. Det med ett plusresultat på omkring 1 miljon kronor.

När coronaviruset under mars månad kopplade greppet om världen innebar det ekonomisk katastrof för många. Vi på Breakit har bland annat rapporterat om hur företag från en vecka till en annan har tappat i princip alla intäkter.

Samtidigt har vissa e-handlare sålt på en helt ny nivå – och till den skaran verkar även dragkrokar ställa sig. 

Daniel Spendrup berättar att deras försäljning har ökat med 75 procent jämfört med samma månad förra året. 

Framförallt har tjänsten där de åker ut för att montera dragkroken hemma hos kunden fått ett rejält uppsving.

“Vi är helt nedringda. När det gäller monteringstjänsten så har den blivit mycket mer populär nu och vi informerar om möjligheten när kunder ringer till oss. Våra ambulerande montörer är fullbokade flera veckor framåt och beläggningen på våra 60 partnerverkstäder runt om i landet har ökat kraftigt”, säger Daniel Spendrup.

Fler behöver dragkrokar för hemmasemestern

Han tror att det finns flera anledningar till den ökade efterfrågan. Bland annat att många är hemma nu och passar på att fixa saker för hus och trädgård. 

“En annan anledning till att vi ser en ökning är vara att folk bokar av sina semestrar och andrahandsvärdet på husvagnar går upp. Det tyder på att fler behöver dragkrokar för att semestra på hemmaplan.”

Ser ni coronakrisen som ett läge där ni satsar eller hur agerar ni på marknaden just nu?

“Vi tror att man ska vara ödmjuk inför vad som händer nu. Men även om det blir en djup kris så kommer folk fortfarande att köpa eller byta bil och behöva en dragkrok.” 

“Men vi håller på att omfördela resurser i företaget, så vi fokuserar på att kunna hantera orderingången som sker nu. Sen förbereder vi för det värsta också om det händer något på marknaden. Vi är förberedda om vi skulle behöva rida ut stormen, och försöker göra vårt bästa på alla fronter just nu."

Dragkrokskungen, som är ett varumärke under Supertrade Sweden AB, grundades 2012 och har idag 11 anställda.

Läs mer