Karaoke-appar finns det gott om – men de kan bli bättre. Det anser gänget bakom appen Sing Along Official som låter användaren sjunga till originalmusik och spela in videos.
Musiken från såväl mindre aktörer som världsstjärnor har gjorts tillgänglig genom att appen startat samarbeten med skivbolag och förlag världen över.
Raj Singh är medgrundare av Sing Along Official.
”Det som Spotify gjorde för musikbranschen, genom att erbjuda ett lagligt alternativ till illegala nedladdningssajter, det gör vi nu inom området för co-creation och karaoke", säger Raj Singh.
Det är det Stockholmsbaserade bolaget Lookatech AB som står bakom appen. Med på tåget är även Looktatechs medgrundare Tobias Larsson samt Peo Thyrén som har en bakgrund som låtskrivare samt artist i band som Noice och Sha-Boom.
Vill vara mer än en karaoke-app
Sing Along Official har betydligt större ambitionen än att bara vara ”en karaoke-app”. Tanken är att appen ska bilda en form av community, en plattform, som kopplar ihop musikbranschen med fans och nya talanger.
Sing Along Official användare skapar en profil i appen. Därefter kan de sjunga till låtarnas originalmusik, och i duetter med superstjärnor, samt spela in videon i appen. Om du exempelvis sjunger en låt med Miriam Bryant kan du publicera din inspelning tillsammans med andras bidrag i stjärnans kanal.
”Säg att du lyssnar och sjunger med en artist, och sedan delar du det på sociala medier. Sedan går dina följare in och lyssnar på originallåten. På så sätt får artisten hjälp att sprida sin låt”, säger Raj Singh.
Tanken är även att talanger ska kunna bli upptäcka på plattformen, då även skivbolagen har tillgång till materialet i appen. Ett stort antal gillningar och delningar i appen skulle exempelvis kunna vara en faktor som väcker skivbolagens intresse.
Raj Singh understryker att alla berörda parter, som artister, låtskrivare och förlag, får ersättning.
”Karaoke är en bransch där ersättningen inte fungerat hittills och hela branschen är baserad på kopierade versioner som låter hemskt. I vår plattform är allt original, precis som om du skulle höra det på Spotify”, säger Raj Singh.
Vårt sätt att bidra under krisen
Affärsmodellen fungerar ungefär som Spotify. Användarna betalar en månatlig prenumerationskostnad och artister och skivbolag ersätts per spelning.
Appen har varit under utveckling i flera månader, testats i betaversion, och är nu redo att skalas upp och lanseras i fler länder. Målsättningen är att slå globalt och Raj Singh uppger att bolaget tagit in kapital i flera rundor, bland annat från tyngre profiler inom musikindustrin. Han vill dock inte avslöja några summor eller vilka som backar appen.
”Vi har ett fantastisk gäng bakom oss och vi bestämde tidigt att vi ville göra det här tillsammans med musikindustrin”.
Det kan dock tyckas vara dålig timing att lansera stort i en kris.
”Corona ska tas på allvar, men folk sitter hemma och behöver något roligt att sysselsätta sig med. Det här är vårt sätt att bidra med något positivt under den här perioden”