Sök

Startade i vardagsrummet – nu ska Hack your closet utmana klädindustrin

Hack your closete-handel

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Hack your closet lanserade förra sommaren i grundaren Lisa Gautiers vardagsrum. Sedan dess har hyrklädtjänsten vuxit snabbt och nu får bolaget in pengar från en rad näringslivsprofiler, bland annat Susanna Campbell. Affären syddes ihop mitt i coronakrisen.

Hack your closet är en tjänst som låter kunderna hyra kläder på månadsbasis. Den som prenumererar får varje månad ett antal plagg hemskickade till sig utifrån individuella preferenser.

Det rör sig om kläder från secondhand-affärer eller plagg som blivit över från olika varumärkens kollektioner. 

“Tanken från början var att få bort de hinder som finns hos många när det kommer till att köpa secondhand, till exempel att det kan ta tid att hitta kläder som passar. Vi vill att man inte ens ska tänka på att det är secondhand”, säger Lisa Gautier, vd och grundare, och fortsätter:

“Om 3-5 år hoppas jag att alla använder den här typen av tjänster, istället för att äga så mycket kläder själva”, säger hon.  

Hon har tidigare varit kreativ chef på bland annat den Berlin-baserade modestartupen Outfittery samt på Fyndiq. Utöver det har hon grundat bolaget The Pasta Haters, som hjälpte vintagebutiker med digitalisering, men som fick lägga ner under 2019.

Började enkelt

Hack Your Closet drog hon igång hemma i vardagsrummet på Södermalm i Stockholm förra sommaren. 

“Jag oroade mig lite över hur det skulle gå att starta ett helt nytt märke i Sverige, dels eftersom jag inte är svensk (Lisa Gautier är från Frankrike och flyttade till Sverige 2016) och därför inte kunde förlita mig på ‘friends and family’ i början och dels för att allt skulle vara på engelska”, säger hon.

Strategin var att börja med något väldigt enkelt. Hon satte ihop några paket med kläder och började marknadsföra sig digitalt. 

“Många bolag investerar mycket i teknologin bakom innan de testar produkten på marknaden, jag gjorde tvärtom. Jag ville inte behöva hyra ett kontor eller liknande om det inte skulle fungera”, säger hon och fortsätter:

“Under hela sommaren körde jag en kampanj i sociala medier där jag testade mig fram med olika erbjudanden. Snart tog kläderna över hela vardagsrummet och min sambo sa att jag nog behövde hitta en lokal”, säger hon.

I september tog hon in medgrundaren och operativa chefen Mikaela Larsell Ayesa.

Får in tunga profiler

Bolaget jobbar idag med flera välgörenhetsorganisationer och har stylister som letar upp kläder i secondhand-butiker.

Nu har bolaget en MRR (månatlig återkommande intäkt) på 100.000 kronor och i slutet av året är målet att ha 6.000 kunder. 

Det finns också planer på att lansera internationellt, bolaget tittar både på andra nordiska länder men också på Frankrike. 

För kunna expandera har bolaget nu tagit in 4,2 miljoner kronor i riskkapital. Bakom investeringen står en rad affärsänglar och tunga näringslivsprofiler som Kinnevik-ledamoten och Babyshop-ordföranden Susanna Campbell och investeraren Johan Siwers. Riskkapitalbolaget J12 leder finansieringsrundan där också Luminar och DHS är med som investerare.

“Jag har jobbat med många företag inom klädindustrin och har letat efter starka affärsmodeller som också adresserar branschens utmaningar när det kommer till hållbarhet. Jag är väldigt imponerad av vad Lisa och hennes team har åstadkommit och jag ser fram emot att stötta dem framåt. Det här kan bli en riktig gamechanger”, säger Susanna Campbell i ett pressmeddelande. 

Frös till av corona

Just nu jobbar Lisa Gautier och teamet liksom de flesta andra som kan hemifrån så gott det går.

“Första veckan frös jag till ungefär som ett vilt djur, det kändes väldigt läskigt. Många entreprenörer jobbar redan på gränsen till att klara sig, jag ville bara fokusera på att stänga vår finansieringsrunda”, säger hon.

Nu är det klart och tjänsten rullar på som vanligt. Under årets tredje kvartal räknar Hack your closet med att nå breakeven och för helåret räknar Lisa Gautier med en omsättning på 7 miljoner kronor.

Läs mer