Stort försäljningstapp hos Bubbleroom – varslar 31 medarbetare

Zalando Bubbleroom e-handel
Stort försäljningstapp hos Bubbleroom – varslar 31 medarbetare

Ville Kangasmuukoo, vd på Bubbleroom. Foto: Sara Lindmark.

Caroline Englund

Reporter

Bubbleroom, som säljer mode på nätet, upplever ett dramatiskt försäljningstapp på grund av coronakrisen. Nu varslas 31 medarbetare.

Generellt sett e-handlar vi mer just nu eftersom många undviker sociala kontakter och stannar i hemmet i mesta möjliga mån. En kategori som däremot inte säljer så bra  – ens på nätet – är mode.

”Folk ska inte på några fester eller evenemang utan sitter hemma i pyjamas. Då är det inte så förvånande att klädhandeln tappar”, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner till Breakit.

Bubbleroom är ett tydligt exempel på ett bolag som hade en stark tillväxt innan coronakrisen men som nu har drabbats hårt. Av bolagets 80 anställda varslas 31 stycken, uppger Borås Tidning.

"På några dagar och veckor har jag fått uppleva hur vår tillväxtresa abrupt stannat av och fått uppleva hur ett osynligt virus fått sådana enorma konsekvenser", skriver Ville Kangasmuukko Nordström i ett mejl till Borås Tidning.

Under 2019 ökade Bubbleroom försäljningen med 32 procent (37 procent i e-handeln) och den landade slutligen på 420 miljoner kronor. 

Även e-handelsjätten Zalando vittnar om ett kraftigt försäljningstapp. På tisdagsmorgonen vinstvarnade bolaget. Enligt Zalando kommer siffrorna i det första kvartalet på ett betydande sätt understiga analytikernas förväntningar som inte tog hänsyn till coronaviruset. 

”När konsumenter anpassar sitt beteende till den nya situationen och minskar sina utgifter på kort sikt har vi sett en negativ inverkan på försäljningen sedan i flera länder”, skriver Zalando i ett uttalande.

Läs fler artiklar
LÄS MER