Sök

Podme tar in 21 miljoner: "Står oss väl i rådande coronakris"

Podmepodcast

Pontus Ogebjer, investeringschef Schibsted, Johan Strömberg, vd och grundare Podme. Foto: Press

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Bolaget Podme, som för några år sedan lanserade vad de kallar ett "Netflix för poddar", tar in 21 miljoner kronor i nytt kapiltal.

Bolagets affärsidé går ut på att erbjuda en prenumerationstjänst för podcasts. Kunden betalar sin prenumeration – och slipper då reklam i poddarna. Tjänsten har knutit till sig populära poddar som Rättegångspodden, En mörk historia och Mordpodden. Bolaget producerar även egna poddar och kommer i och med investeringen att växla upp det arbetet. 

I maj 2019 gjorde de en investeringsrunda där de tog in 8,2 miljoner kronor. Schibsted stod för merparten. Även nu är det Schibsted som går in med den största delen av pengarna. 

”Vi har förmånen av att vara i ett av de marknadssegment som står sig väl i rådande coronakris och vi är givetvis tacksamma för investerarnas förtroende. Att nu kunna satsa ännu mer på våra kreatörer och ge våra lyssnare riktigt bra podcastunderhållning känns fantastiskt, säger Johan Strömberg vd och grundare av Podme i ett pressmeddelande.

Dubblade omsättningen förra året

2018 omsatte Podme knappt 4,5 miljoner kronor och gjorde en förlust på 4 miljoner kronor. Enligt Johan Strömberg dubblades omsättningen i princip under 2019 till 8 miljoner medan bolaget fortfarande går med förlust.

”Vi har inte satsat på vinst utan investerat i plattform och personal. I år räknar vi med att minst dubbla omsättningen igen”, säger han till Breakit.

Enligt Johan Strömberg har 2020 börjat bra och planen framåt är att fortsätta växa och gå in på en ny marknad.

Läs mer