Toppchefer lämnar Nakd för att starta egna byrån Est Populo: "Vill stå på egna ben"

Nakd Est Populo Influencer
Toppchefer lämnar Nakd för att starta egna byrån Est Populo: "Vill stå på egna ben"

Christopher Fänge och Klas Tranlöv har lämnat modebolaget Nakd för att starta digital byrå.

Caroline Englund

Reporter

Fyra av det snabbväxande modebolaget Nakds toppchefer lämnar bolaget för att starta en digital byrå.

Klas Tranlöv var med och grundade moderaketen Nakd tillsammans med Jarno Vanhatapio för cirka 5 år sedan. Bolaget har sedan dess tagit in mängder av riskkapital och växt i en rasande fart. 2019 omsatte Nakd 1,3 miljarder kronor. Förlusten halverades jämfört med året innan men resultatet landade alltjämt på minus. En av framgångsfaktorerna bakom Nakd som ofta lyfts fram är deras arbete med influencers och sociala medier. 

Klas Tranlöv, som bland annat har haft rollen som inköpsansvarig på Nakd, sålde sina aktier i bolaget redan i somras och gjorde enligt egen utsago en bra affär. Han vill däremot inte avslöja hur stor del han ägde. 

Nu startar han alltså ett nytt bolag tillsammans med Christopher Fänge som varit digital marknadschef på Nakd. De har även tagit in Jonatan Johansson som har varit tillväxtchef och en av cheferna inom influencer marketing (vem det är vill de inte avslöja ännu). 

”Jag kände att det var dags – jag ville stå på egna ben och prova på vad åren inom e-handelsvärlden har gett. Jag tror att det är få byråer som har ett helt team som varit med och byggt och drivit e-handel i miljardklassen”, säger Klas Tranlöv.

Redan lockat flera kunder

Byrån får namnet Est Populo och kommer att arbeta med alla delar av digital marknadsföring. Det handlar bland annat om influencer marketing, innehållsskapande, analys och utveckling. Några av kunderna är Royal Design, Rum21 och Viking Footwear.

”Många byråer som finns idag är nischade på en typ av marknadsföring. Vi vill kroka arm med bolagen och hjälpa dem med alla delar”, säger Klas Tranlöv till Breakit.

Hur är det att dra igång ett nytt bolag mitt under coronakrisen?

”De kunder vi har fick vi innan krisen slog till men såklart påverkar det här även dem. Men jag tror att man kan se möjligheter och inte bara fokusera på det dåliga. Det här är till exempel ett bra tillfälle att bygga varumärke eftersom det just nu inte är lika mycket brus i form av annan marknadsföring i de digitala kanalerna som det brukar vara”

Läs fler artiklar
LÄS MER