Svenska Starbreeze vill ta tillbaka arkadhallen - med sitt VR-headset

Breakit - Svenska Starbreeze vill ta tillbaka arkadhallen - med sitt VR-headset
Foto: Flickr/Sam Howzit
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Det svenska spelföretaget Starbreeze testar en ny affärsmodell för sina virtual reality-brillor Star VR. Nu ska bolaget göra arkadhallar trendiga igen.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Spelhallarna med flipper- och kampsportspel har sedan länge försvunnit från Europa och USA. Dock är fenomenet fortfarande en vanligt förekommande del av stadsbilden i Japan och Sydkorea, med spel som Dance Dance Revolution och Street Fighter.

Nu vill Starbreeze ta tillbaka arkadhallen till USA, mer specifikt Los Angeles.

Det nya projektet, Starcade, ska vara ett sätt för bolaget att låta allmänheten ta del av VR-upplevelser utan att behöva köpa ett headset.

“Vi är övertygade om att VR är något man måste uppleva själv för att förstå vidden av det, så varför skulle man inte ha sin första VR-upplevelse med ett premiumheadset”? säger Starbreeze teknikchef, Emmanuel Marquez.

Med tanke på att Oculus Rift presenterade en prislapp på över 5000 kronor är det inte helt orimligt att anta att det kan ta tid att få igång försäljningen. Med tanke på att Star VR hårdvaruspecifikationer på vissa punkter övergår Oculus Rift är det inte helt onaturligt att gissa en ännu högre prislapp på den svenska utmanaren.

En annan flaskhals, utöver priset, är att datormarknaden inte är redo för att hantera de kraftigaste VR-headseten än. Affärssajten Bloomberg har tidigare rapporterat att endast 1 procent av dagens datorer har kapacitet att driva VR-brillor som Star VR och HTC Vive.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel