Från 0 till 100 miljoner – nu säljer Lisa Lindström Doberman till EY

EY Doberman
Från 0 till 100 miljoner – nu säljer Lisa Lindström Doberman till EY

Lisa Lindström leder digitalbyrån Doberman. Foto: pressbild.

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Lisa Lindström: Lite som en 40-årskris. Nu ska vi växa i världen.

Den digitala profilen Lisa Lindström har en dramatisk livsresa bakom sig. 20 år gammal fick hon den dystra prognosen av läkarna – du kommer sitta i rullstol resten av livet.

Men fem år senare av stenhård rehabilitering och en ny innovativ behandling så kunde Lisa Lindström gå igen.

Och det blev också början på hennes resa som digital entreprenör (du kan läsa hela storyn här!).

Några år senare köpte hon och hennes kollegor loss den digitala byrån Doberman från mobiloperatören Europolitan.

"Lite som en 40-årskris"

Under Lisa Lindströms ledning utvecklades Doberman till en av Sveriges mest hyllade och största digitala byårer. Idag omsätter verksamheten över 115 miljoner kronor med ett positivt rörelseresultat – men nu är Lisa Lindström redo för nästa steg.

Hon och de andra delägarna säljer samtliga aktier i Doberman till konsultjätten EY.

”Lite som en 40-årskris. Vid viktiga skeden i livet tänker du på vad du vill härnäst. Och för oss, som byggt en nordisk design- och innovationsbyrå, är det att växa ut i världen”, motiverar Lisa Lindström försäljningen i en intervju med Dagens industri nu på måndagsmorgonen.

Prislappen är hemlig men med tanke på det utsatta läget i dessa corona-tider och att Dobermans vinst bara ligger på några miljoner per år så är en hyggligt kvalificerad gissning att den hamnar på mellan 30 och 50 miljoner kronor.

Ett drömförvärv

Det har under något år varit något av en trend att stora, traditionella konsultfirmor köper upp mindre hajpade bolag som Doberman. McKinesy har tidigare förvärvat den svenska byrån Veryday och Curamando köpte (uppbackade av riskkapitaljätten Altor) för några månader sedan Keybroker.

”Vi gör inte det här för att andra gjort samma sak. Dels gör vi det här för att kunderna och kundernas kunder efterfrågar det. Men också för att mina kollegor efterfrågar det och att det gör oss till ett ännu mer spännande karriärval för medarbetare”, säger EY:s nordenchef Jesper Almström till DI och tillägger:

“Det är helt enkelt vårt drömförvärv”.

Läs fler artiklar
LÄS MER