Eniro: "Annonsörer skjuter mygg med hagelbössa på Facebook"

Breakit - Eniro: "Annonsörer skjuter mygg med hagelbössa på Facebook"
Foto: Bezav Mahmod / SvD / TT
Breakit
Breakit

Det krisande sökbolaget Eniro låter nu kunderna annonserna på Facebook - med data från Eniro. Bakom den nya funktionen står startupföretaget Adfenix.

Breakit
Breakit

Såhär fungerar annonseringen: Eniros kunder kan, när de annonserar på Facebook, använda information om hur vissa användare söker på Eniro för att skapa mer relevant innehåll.

I klarspråk: Den som letat efter en rörmokare på Eniro kommer att få Facebook-annonser för rörmokare.

"Den här omedelbara kopplingen till en persons sökpreferens finns inte vid traditionell annonsering på Facebook. Annonsörer skjuter mygg med hagelbössa", säger Mattias Wedar, chef för användarupplevelse på Eniro.

Lösningen har tagits fram i samarbete med Göteborgsbaserade Adfenix. Vi har tidigare rapporterat om Adfenix systerbolag Encrypted Audience som också arbetar med verktyg för Facebook.

Datakopplingen som Adfenix har byggt åt Eniro körs nu som en pilot men är tänkt att bli en permanent lösning.

"Det är första gången vi testar lösningen i skarpt läge och piloten har visat fantastiska resultat. Denna produkt är effektivare och konverterar bättre än ordinär Facebook-annonsering", säger André Hegge medgrundare på Adfenix.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel