Stefan Krooks och Karl-Johan Perssons GoodCause i ny coronasatsning

Corona Coronaviruset
Stefan Krooks och Karl-Johan Perssons GoodCause i ny coronasatsning

Stefan Krook och Karl-Johan Persson. Foto:Press/Jonas Ekströmer/TT.

Towe Boström

Reporter

”Det har varit galet intensivt att komma hit", säger initiativtagaren Stefan Krook.

Under den pågående krisen har vi kunnat följa en rad fina initiativ där näringslivet och entreprenörer gått samman för att stötta.

Nu startar stiftelsen GoodCause, med en rad tunga partners, satsningen GodHjälp som erbjuder gratis hemleverans av mat- och apoteksvaror till dem som är i riskgruppen för att drabbas av corona.

Tanken är att volontärer ska kopplas ihop med det man kallar "Hemmahjältar", personer i risk som stannar hemma för att minska risken för överbelastning i vården. 

Backas av H&M

Kivra-grundaren Stefan Krook är ordförande i GoodCause.

”Det har varit galet intensivt att komma hit. Vi fick idén för en vecka sedan. Tack vare våra samarbetspartners har vi redan kunnat öppna för registreringar  och inom kort kommer tjänsten vara komplett och få stor draghjälp av starka kedjor”, säger Stefan Krook 

Bland de partners som stöttar initiativet hittar vi bland annat H&M Foundation som donerar 1 miljon kronor. Inte helt oväntat med tanke på att Karl-Johan Persson är medgrundare till GoodCause. 

”Jag är övertygad om att GodHjälp kan bidra med en viktig samhällsfunktion genom att avlasta vården och ytterst bidra till att rädda liv. Jag är stolt över att vara en del av GoodCause som så snabbt fått till alla partnerskap och nu öppnar för registrering av hemmahjältar", säger Karl-Johan Persson. 

Andra partners, som hjälper till utifrån sina förutsättningar, är exempelvis Microsoft, Netlight och en rad matjättar som Axfood och Coop. 

GodHjälp har tagits fram i nära samarbete med stiftelsen Norrskens satsning Action against corona. 

“Det här är en satsning som kommer att rädda liv”, konstaterar Erik Engellau-Nilsson, vd på Norrsken. 

Läs fler artiklar
LÄS MER