Jag hade 100 dagar på mig att vända Breakit – nu avslöjar jag hur det gick

vd-resan
Jag hade 100 dagar på mig att vända Breakit – nu avslöjar jag hur det gick

Camilla Björkman. Foto: Daniel Ivarsson

Camilla Björkman

Vd

Från förlust till vinst på 100 dagar.
Det var utmaningen för Breakits nya vd Camilla Björkman.
Nu är tiden ute – så hur har det gått?

Del 12 av Camilla Björkmans artikelserie “Vd-resan på 100 dagar”. Sista artikeln.

“Med start idag och i 100 dagar framåt kommer du därför att få följa med mig på min vd-resa. Att det blev just 100 dagar har sin förklaring. Dels hinner jag stänga ett år. Dels har vi satt som mål att vända Breakit från förlust till lönsamhet nästa år – vilket jag under denna tid ska rulla ut en plan för. Dessutom är 100 en jämn siffra, inte att underskatta. Välkommen till min vd-resa – nu kör vi!”

Så skrev jag i december 2019 och föga anade jag hur mycket den här artikelserien skulle betyda för mig som ny vd. Jag har fått mängder av bra inspel från er läsare, nya kontakter och jag har lärt mig otroligt mycket. Det har varit fantastiskt.

Men föga anade jag också att corona-krisen skulle slå till med full kraft, nästan exakt samma dag som de 100 dagarna var över. Kanske är det nu den verkliga utmaningen börjar.

Men innan vi kommer till det – hur gick den här tiden? Och vad har jag lärt mig? Låt oss kolla in resultatet!

Lärdom 1: Jag behöver hitta en balans mellan att köra mitt eget vd-race – och att engagera grundarna

Jag insåg ganska snabbt att en av mina största utmaningar som nytillträdd vd inte var intäkter och kostnader – utan företagets två grundare Olle Aronsson och Stefan Lundell. Båda sitter i styrelsen och jobbar kvar i företaget.

Som upplagt för konflikter, alltså.

Och ja, några konflikter har vi haft. Men faktiskt inte så allvarliga. Det har (typ) varit samma sak varje gång: Stefan Lundell lägger sig i och jag har blivit irriterad. Sen slutar han lägga sig i – och jag blir irriterad för att han är oengagerad. Ja, ni hör ju.

Min viktigaste lärdom av detta är därför att hitta balansgången. Mellan att å ena sidan köra sitt eget race som vd (och få friheten och förtroendet att göra det). Och å andra sidan engagera grundarna på bästa sätt. Både för att undvika konflikter men också för företagets bästa. Och att inte ta sådana här på Slack. Seriöst, gör det bara inte.

Breakits grundare Olle Aronsson och Stefan Lundell. Vi har inte tjafsat ... särskilt mycket.

Lärdom 2: Ja, det kan vara onödigt att lägga för mycket tid på planering

Mission, vision, strategi, plan, mål ... Här hade jag högtflygande planer och gick ut hårt. Jag hade workshop med styrelsen, identifierade Breakits styrkor och svagheter, pressade styrelsen på ekonomiska förväntningar, spånade med hela företaget på kickoff i Åre – och det ena med det tredje. Jag la helt enkelt väldigt mycket tid på detta.

Tanken var sedan att presentera hela den fantastiska planen för mina medarbetare. Jag hade målat upp en bild i mitt huvud hur jag wow-ade alla som den värsta Steve Jobs.

Sen kom corona.

Och i stället fick jag ställa in, skära ner, försöka rädda affärer – och tänka om.

Alla ni som sa att det var onödigt att planera för mycket: ni hade rätt. Jag hade fel.

Med det sagt: det var nyttigt att jobba igenom allt från mission till strategi och plan. Särskilt eftersom detta är mitt första vd-jobb. Jag lärde mig massor. Och allt kommer jag förstås inte att behöva slänga, det kommer bara att ta lite längre tid att genomföra.

Han är inte så jobbig som han ser ut. Faktum är att förre vd:n tillika Breakits ena grundare Olle Aronsson låtit mig köra mitt eget race till hundra procent. Foto: Daniel Ivarsson.

Lärdom 3: Budgeten – (nästan) ett slöseri med tid

Att göra en budget för 2020 var faktiskt en av de största utmaningarna för mig. Inte att knappa ihop siffrorna, utan att bestämma var jag skulle lägga ribban. Skulle jag gneta på eller gasa med Breakit?

Faktum är att jag också tvekade lite kring om jag skulle lägga ut alla siffror här på sajten. Tänk om konkurrenterna såg och kunde använda det på något sätt? Som tur var körde jag – och jag fick många bra inspel från er läsare. Så mer öppna budgetar till folket!

Tyvärr blev det samma sak här. Corona kom – och budgeten var bara att slänga i papperskorgen. Igen: ni som varnade mig hade rätt. Med det sagt – igen – lärde jag mig mycket här med. Om inte annat var det bra att synka förväntningar i styrelsen och med Stefan och Olle.

Dramatisk slack-konversation med Olle.

Lärdom 4: Helt rätt att flytta på grundarna och steka ledningsgruppen

Att organisera om Breakit var nog den punkt jag tycker blev bäst, med facit i hand. Dels att sätta grundarna på nya roller, dels att lyfta vår nyhetschef Jon Mauno Pettersson till redaktionschef. Jag är glad att jag vågade ändra om och inte bara köra på i gamla hjulspår.

En annan stor förändring för Breakit var att vi byggde vårt egna lilla säljteam, vid sidan om vårt säljbolag. Jag var orolig för hur det skulle gå då jag sett andra misslyckats med precis det. Men det blev hur bra som helst! Hade inte corona kommit hade vi utan tvekan krossat våra säljmål och omsatt över 20 miljoner bara på annonser och partnerskap. Tyvärr lär det bli lägre nu – men tack vare att vi jobbat med det här hela våren ligger vi ändå ganska bra till.

Också beslutet att skrota ledningsgruppen visade sig vara helt rätt. Tack Lena Apler för rådet. Helt ärligt – man behöver ingen ledningsgrupp när man är så få som 14 personer. Däremot har det nyinstiftade forumet “Founder’s forum” bara haft ett enda möte. Ooops ...

Lärdom 5: Att gå från förlust till vinst – både lättare och tuffare än jag trodde

Så nu till den punkten ni kanske undrar över mest. Hur gick det att under dessa hundra dagar ställa om Breakit så att vi 2020 skulle gå med vinst?

Svaret är ... Det beror på hur man ser det. Tyvärr kan jag inte vara mer konkret än så.

För såhär: Hittills har det sett riktigt bra ut. Vi hade en rekordstark vinter, och bara i år har vi sålt in 70 procent av vår egen annons- och partnerbudget. Vi hade planerat ett helt gäng fantastiska event, och "dödat vissa darlings". Vi har 120 000 kronor i månaden i återkommande intäkter på vår premium-tjänst (som ökar varje månad) och vi ökar trafiken stadigt. Igår hade vi 100 000 unika besökare på sajten på en enda dag. Tittar man på de sex senaste månaderna har vi faktiskt redan vänt till plus:

Men ... så kom corona. Och nu vet jag faktiskt inte riktigt vart vi landar. Kanske kan vi fortfarande gå med vinst om läget stabiliseras, eller så blir det ytterligare ett minusår. Jag funderar nu också på om vi fortfarande ska satsa på att gå med vinst, eller om vi kan vinna mer på att "bränna kassa" (nyttja vårt riskkapital) och brassa på?

En sak är säker: Jag kan inte drömma om ett bättre gäng än vad jag har på Breakit. Och det är ju faktiskt det som avgör om man lyckas eller inte (kanske den viktigaste lärdomen – men den visste jag redan innan jag drog igång).

Så vad händer nu?

Ja, “vd-resan på 100 dagar” är över. Men resan med Breakit fortsätter – nu med betydligt större insats. Vi ska ta oss ur corona-krisen och bli starkare än någonsin. Det finns inget annat alternativ. Hoppas att vi kan göra den resan ihop, för jag vet att vi inte är ensamma.

Tusen tack för att du hängt med mig under den här tiden. Det har betytt mycket för mig.

Som jag brukar säga: nu kör vi!

PS: Har du frågor eller tankar, hör av dig på camilla@breakit.se

HELA VD-RESAN PÅ 100 DAGAR (HITTILLS):

Läs fler artiklar
LÄS MER