Okänd klocksajt går som tåget - spränger 100-miljonersvallen

Breakit - Okänd klocksajt går som tåget - spränger 100-miljonersvallen

Två av de tre grundarna. F.v. Joel Lagerroos och Pontus Sjöberg. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Reporter

E-handelsdoldisen Scandinavian Luxurys försäljning har ökat explosionsartat de senaste tre åren. Nu går klockföretaget mot en omsättning på 115 miljoner kronor.

Scandinavian Luxury AB äger ett antal e-handelssajter i Norden med fokus på lyxklockor, som Rolex och Patek Philippe, och smycken. Bolaget startade med koncepten Uret.se och smyckesajten Lamastone i Sverige och har sedan spridit sig till Danmark, Finland, Norge och Polen.

Sedan starten 2007 har bolaget hållit sig helt under mediernas radar. Företaget har inte heller tagit in en enda krona i riskkapital.

“Vi har diskuterat det några gånger men har landat i att vi vill växa organiskt utan röda siffror. Det är mest på grund av en magkänsla. Vi tror att det här är rätt väg för oss för att skapa ett stort bolag”, säger Joel Lagerroos, medgrundare och vd på Scandinavian Luxury.

Trots självfinansiering har försäljningen tickat uppåt i hög fart. Bolagets omsättning gått från 35 miljoner kronor under sitt brutna räkenskapsår i perioden 1 maj 2012 till 1 maj 2013, till 115 miljoner kronor för räkenskapsåret 2015-2016.

Varför ökningen har kommit just nu har inget självklart svar, enligt Joel Lagerroos.

“Det är svårt att säga. Dels är det väl att e-handel i allmänhet har ökat kraftigt. Sedan blir vi duktigare och duktigare själva också. Det är inte magi direkt. Vi försöker fatta rätt beslut vid rätt tillfälle”, säger han.

En förklaring till framgången kan vara företagets aggressiva återinvesteringsplan.

“Vi har en filosofi som bygger på att om vi gör en vinst på 50.000 kronor en månad så ska det återinvesteras direkt. Sedan ska vi lägga på nästa månad och göra 50.000 till då. Det kan vara en nyckelfaktor. Att vi har både ett långsiktigt och ett kortsiktigt tänk”, säger Joel Lagerroos.

Bolaget har som sagt sajter i fem olika länder. Men när man får se dem på fler marknader är oklart. Men Joel Lagerroos säger att det kan gå fort när det verkligen händer.

“Det finns såklart alltid tankar men det är inget som är påbörjat än. Rent teoretiskt kan vi ju sätta upp en sajt på några dagar i ett nytt land. Men i realiteten kostar det en del att expandera”, säger han.

Vi har tidigare rapporterat om att e-handeln i Sverige kan ha en andra tillväxtvåg framför sig, bland annat på grund av fler köp i mobilen och att fler varukategorier än tidigare blir tillgängliga online.

Läs fler artiklar
LÄS MER