Sök

Lyko lanserade sin största kampanj någonsin – mitt i corona-krisen

LykoehandelCoronaviruset

Rickard Lyko. Foto: Sara Lindmark

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

"Vår bransch brukar gå bättre under kristider".

Skönhetsjätten Lyko kör just nu sin största marknadsföringskampanj någonsin. De syns i tunnelbanan, på tv och i tidningar. De hörs i radio och har satsat stort på digital marknadsföring. 

“Vi ser att det är många som pausar sina kampanjer nu. Hade vi inte haft så stor andel av försäljningen online hade vi nog också tänkt annorlunda, men nu ser vi att många går hemma och har tid över till att näthandla. På så sätt är timingen rätt. Dessutom säljer vi förbrukningsvaror som tar slut och som man använder mycket av”, säger bolagets vd och grundare Rickard Lyko. 

"The lipstick effect"

Kampanjen var så klart planerad innan coronakrisen bröt ut, men bolaget landade i att det var lika bra att köra på. 

“Det är klart att vi hade önskat att vi inte hade corona, men samtidigt så vet vi att det är ett gyllene läge att kommunicera nu”, säger Rickard Lyko och fortsätter:

“Vår bransch brukar gå bättre under kristider. Tittar man tillbaka på andra ekonomiska kriser så har skönhetsbranschen snarare gått bättre då”.

Det finns en teori som kallas "the lipstick effect" som går ut på att just läppstift säljer bra i ekonomiska kriser. Tesen, även om den knappast är hundra procent vetenskapligt belagd, är att konsumenter drar in på dyrare lyxprylar som pälsar och väskor i en lågkonjunktur. Däremot unnar man sig ett dyrt läppstift (eller två billiga).  

Ännu tydligare i Norge och Finland

Bolaget omsatte förra året 1,1 miljarder med ett rörelseresultat på 21 miljoner kronor. 

Exakt hur mycket bolaget har satsat på kampanjen vill Rickard Lyko dock inte uppge mer än att “det är den största satsningen bolaget någonsin gjort”.

Kampanjen kommer i ett första skede att rulla i sex veckor. 

Det bolaget hittills har sett är alltså att trafiken online har ökat, men i butikerna har försäljningen däremot gått ner. 

“I normalläget hade vi så klart också fått full effekt på det här i butikerna. Men nu får vi istället ytterligare trafik online. Vi ser den trenden ännu tydligare i Norge och Finland där samhället har stängts ner mer”, säger Rickard Lyko. 

Läs mer