Så hanterar träningsapparna coronakrisen

Swiftr Bruce
Så hanterar träningsapparna coronakrisen

Towe Boström

Reporter

”Det har varit väldigt bra tider för startups och jag förstår att många har det tufft", säger Anton Holmquist, grundare av Bruce.

Coronakrisen slår hårt mot såväl vården som ekonomin i stort, och flera branscher och företag går på knäna just nu. 

”Läget för branschen är nattsvart", konstaterade Bastards Burgers vd Simon Wanler nyligen.

En annan bransch som pressas i krisen är gymmen och de bolag som byggt upp sina verksamheter kring fysisk träning. I Sverige hittar vi bland annat tränings-apparna Bruce, Swiftr och Classpass vars modeller går ut på att erbjuda användarna en mängd olika träningsmöjligheter på olika anläggningar. Vi hörde oss för hur de hanterar krisen. 

Bruce: "Några kommer att få stänga"

 

Anton Holmquist, vd och grundare för Bruce, säger att många pausat sina medlemskap eftersom de inte vågar träna just nu. Han uppskattar att runt 9 procent av medlemmarna valt att pausa, men uppger att bolaget har styrka i krisen.

”Vi har en stark kassa och långsiktiga ägare, så vi är inte så oroliga för konkurs eller liknande. Däremot kommer det blir sämre ekonomiskt än vi trott”, säger Anton Holmquist.

Han är mer orolig för appens partners som utgörs av många mindre gym och studios.

”Många är mindre småföretagare som inte har möjlighet att hålla stängt, men det är mycket färre personer som tränar just nu. Det är möjligt att några kommer att få stänga på grund av det här, de är väldigt utsatta”, säger Anton Holmquist.

Bruces affärsmodell går ut på att partners ersätts per besök. Anton Holmquist säger att de kommer att stötta där de kan, men understryker att Bruce inte kan bära alla kostnader själva. Bolaget håller på och undersöker om de kan ta del av de förslag till stöd som presenterats av regeringen.

”Det har varit väldigt bra tider för startups och jag förstår att många har det tufft. Med den tanke på den kassa vi har, och en långsiktiga affärsmodell, tror jag det kommer gå bättre för oss än många andra”.

Swiftr: "Uppmanar medlemmarna att träna" 

Fanny Sjöström, medgrundare av Swiftr, konstaterar att träningsbranschen, liksom många andra branscher, är hårt drabbad. 

”Den absoluta majoriteten av våra partnerstudios håller öppet som vanligt, men då många medlemmar ändå har känt sig oroliga så vi har vidtagit åtgärder där vi erbjudet alla våra medlemmar, oavsett typ av medlemskap, att frysa sitt medlemskap om man vill”, säger Fanny Sjöström.

Enligt Fanny Sjöström ligger de pausade medlemskapen i linje med Bruces uppgifter, det vill säga ungefär var tionde medlem. Swiftr har även teamat upp med startupen Yogobe för att erbjuda träning på distans.

Swiftr backas bland annat av Cristina Stenbeck, Wellstreet och Bonnier News.

”Vi tog in kapital nyligen och jag tror inte att det här kommer att pågå så länge att vi drabbas till den grad att vi behöver lägga ned. Vi väljer att se det som en möjlighet att skapa bättre erbjudanden, även om det är ett bakslag och inte det bästa för kundtillväxten just nu”. 

Fanny Sjöström håller tummarna för att Swiftrs partners ska klara sig genom krisen.

”Men det är inte alla som backas av tungt riskkapital, de blir ännu mer beroende av månadsflöden. Därför uppmanar vi våra medlemmar att träna om de känner sig friska, då besöken bidrar ekonomiskt till våra partnerstudios”. 

Classpass: "Vidtagit förebyggande åtgärder" 

Bland konkurrenterna finns även Classpass som erbjuder en liknande affärsmodell. I slutet av förra året slukade den amerikanska jätten svenska Fitnesscollection och gav sig in på marknaden här. 

En företrädare för Classpass skriver att åtgärderna varierar på de olika marknaderna, men uttalar sig inte specifikt om Sverige. 

”På de mest drabbade marknaderna, eller där regeringen bett företaget att stänga temporärt, har vi vidtagit förebyggande åtgärder och pausat medlemskapet”, skriver Classpass.

Andra åtgärder har varit att underlätta för medlemmar att själva pausa medlemskapen och erbjuda kostnadsfri träning på nätet. Det är oklart hur många center och medlemskap som pausat eller hur stora intäktsförluster detta innebär för bolaget.

”Varje industri kommer att påverkas av Covid-19, inklusive våra, och vi har samlat en internationell styrka som arbetar för att stötta våra partners under den här svåra perioden. Vi har några initiativ som vi hoppas kunna presentera inom kort”, skriver Classpass.

Läs fler artiklar
LÄS MER