Öppet brev till Breakits läsare – så vill vi hjälpa entreprenörer i krisen

Breakit Entreprenör
Öppet brev till Breakits läsare – så vill vi hjälpa entreprenörer i krisen

Från vänster: Stefan Lundell, Camilla Björkman, Olle Aronsson och Jon Mauno Petterson.

Entreprenörerna bakom Breakit skriver öppet brev till läsarna.

50% rabatt på Breakit Premium första året – klicka här!

Kära läsare,

Corona-krisen skonar ingen. Vi har under de senaste dygnen blivit överösta med frågor från svenska företag som kämpar för sin överlevnad.

En del är unga startups vars drömmar är på väg att gå i kras.

Andra är småföretagare sedan decennier tillbaka som nu plötsligt ser sina livsverk närma sig ruinens brant.

Vi på Breakit är långt ifrån förskonade. Försäljningen i vår eventverksamhet, som förra året stod för 35 procent av omsättningen, har rasat till följd av krisen. Bara i dagarna har vi tappat flera storaffärer.

Men samtidigt inser vi att det finns företag som har det värre. Mycket värre.

 Journalistik för entreprenörer har aldrig varit lika viktigt som nu

Efterfrågan på varor och tjänster faller brant – men efterfrågan på information, guidning och rådgivning har tvärtom ökat explosionsartat.

Journalistik för entreprenörer har aldrig varit så viktig som nu.

Därför har vi fattat följande beslut:

– Artiklar om den akuta krisen är öppna för alla. I normala fall har bara våra Premium-prenumeranter tillgång till guider, analyser och kartläggande artiklar. Men i den exceptionella situation som nu uppstått gör vi ett undantag för artiklarna som handlar om krisen, som den här.

– Alla tillgängliga redaktionella resurser används för att hjälpa entreprenörer. Vi vrider om och fokuserar på de nyheter, guider och råd som entreprenörer i kris har nytta av. Vi bjuder in experter som tror de kan hjälpa till. Bidra gärna med innehåll till Breakit, chatta med våra läsare och delta i vår nystartade Slack-grupp. 

– Vi inrättar en fråge-akut dit alla entreprenörer kan skicka sina frågor. Vi lovar att fixa fram bästa möjliga svar inom 24 timmar helt kostnadsfritt. Här kan du skicka in dina frågor.

– Alla befintliga Premium-prenumeranter får sin prenumeration förlängd med 30 dagar helt gratis. Vi tror att ni har förståelse för att vi låser upp material i den här situationen – men vi vill ändå kompensera de som köpt tidigare.

Det är inget lätt beslut för oss att låsa upp alla artiklar om krisen. 2020 kommer bli ett tufft ekonomiskt år även för Breakit. Men tillsammans ska vi klara oss igenom detta.

Det är inget lätt beslut för oss att låsa upp alla artiklar om krisen

Vi förstår alltför väl att många i rådande läge inte har råd att betala oss någonting för vårt arbete. En del kommer inte ens klara att betala lönerna som ska gå ut i den kommande veckan. Det är just därför som vi erbjuder vår Premium-journalistik gratis under en period.

Men för er som trots allt har råd med en prenumeration har vi ett riktigt starkt erbjudande:

– 50 procents rabatt på Breakit Premium hela första året. Du kan teckna dig här.

Vill du i stället signa upp ett helt team kan du göra det här – till en ännu bättre deal.

Ni som stöttar oss nu kan se fram emot ett år då vi ska storsatsa på fördjupande journalistik om det nya näringslivet.

Men nu de närmaste veckorna lägger vi fokus på att stötta de entreprenörer som har det riktigt tufft.

Vi vet att vi kan göra skillnad. När medier fungerar som bäst är de inte bara en nyhetskanal, utan också en samlande kraft.

Nu hjälps vi åt.

Nu kör vi!

Camilla Björkman, vd
Jon Mauno Pettersson, redaktionschef
Olle Aronsson, medgrundare
Stefan Lundell, medgrundare

Läs fler artiklar
LÄS MER