Konsumentverket ska granska kändisarnas kreditreklam

Klarna Anyfin Lånetjänst
Konsumentverket ska granska kändisarnas kreditreklam

Tobias Blixt

Reporter

Kändisar som Alex Schulman, Carolina Gynning och Maurgaux Dietz tillhör skaran som gör eller har gjort reklam för krediter. Ett fenomen som nu granskas av Konsumentverket.

Flera kändisar och Influencers, vissa med hundratusentals följare i sociala medier, marknadsför olika kreditbolag i sina kanaler. Men nu ska kändisarnas reklam för lån och avbetalningar, genom bolag som Klarna och Anyfin, granskas extra hårt av Konsumentverket. Det skriver Svenska Dagbladet

“Under 2020 kommer vi att göra en extra satsning på att kontrollera hur dessa bolag marknadsför sig i sociala medier och med influencers”, säger Konsumentverkets jurist Martin Olsson till tidningen.

Tidningen lyfter fram flera personer som den senaste åren har marknadsfört kreditköp till sina följare. Det handlar om kända namn som exempelvis Alex Schulman, Ida Warg, Carolina Gynning, Margaux Dietz och Amanda Schulman.

Annonserna är i flera fall utformade på ett sätt som målar upp bilden av att influencers har kunnat köpa någonting på kredit, eller att de har fått hjälp att lösa ett dyrt lån. Något som till och med skulle kunna bryta mot marknadsföringslagen, om det visar sig att personen som påstår sig ha fått hjälp att pressa räntan aldrig hade ett lån i verkligheten.

Kändisars och influencers reklam av krediter kan också få konsekvenser för hur samhället ser på lån och avbetalningar, det menar beteendevetaren Elin Helander, forskningschef på sparappen Dreams. 

“Det påverkar vad vi anser vara normalt. Att betala senare blir normen, och det andra blir avvikande”, säger hon till SvD.

Hittills finns däremot bara ett ärende där en influencer har blivit påkommen av Konsumentverket enligt tidningen. Det var när Instagramprofilen Josefin Lustig i ett reklamsamarbete påstod att hon fått hjälp med att få ned sina höga räntor.

“I detta fall var det faktiskt så att hon inte haft något lån”, säger Martin Olsson.

Anyfin säger till SvD att de har uppdaterat sina riktlinjer efter Josefin Lustigs inlägg. Det ska inte längre framstå som att profiler har krediter om de inte har det.

Läs fler artiklar
LÄS MER