Sök

Corona får medier att öppna betalväggen – hedervärt och märkligt på samma gång

DNMedier

Foto: Breakit & Istockphotos.com & Skärmklipp

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Flera journalistiska medier har lyft på betalväggen i Corona-tider.
Det är hedervärt, men också märkligt.
Det sätter hela det journalistiska uppdraget i blixtbelysning: Får samhällsviktig information någonsin låsas in?

Dagens Nyheter har slagit på stora trumman och förklarat att artiklar om coronaviruset ska vara öppna. Tidningens chefredaktör Peter Wolodarski har förklarat att “Journalistik fyller en samhällsviktig funktion” och att det därför ska hållas öppet. Några fler medier har också hakat på trenden.

Det är inte första gången, flera medier gjorde samma sak även i samband med terrordådet på Drottninggatan för några år sedan, men utvecklingen kastar nytt ljus på mediers roll i ett nytt medielandskap.

Fått sin position genom spridning

Självklart ska medier tjäna pengar, självklart är det logiskt att man använder den ekonomiska modell som fungerar bäst (just nu verkar det vara betalväggen). Men journalistiska medier är också en tredje statsmakt som får sin position inte bara genom att den existerar, utan också genom att dess information når ut till allmänheten. I betalväggens tid, där det är en extremt begränsad minoritet av medborgarna som öppnar plånboken för en journalistisk prenumeration, innebär det att saklig information konkurrerar med den information som sprids gratis på sociala medier från propagerande eller mindre nogräknade sajter. 

Det här är ett problem och det understryker igen det Wolodarski säger: Hur samhällsbärande journalistiken är.

Men det gäller såklart också andra, mer lågintensiva ämnen: Invandring, klimat, integration. Frågor där samhället är djupt polariserat och vi är särskilt utsatta för propaganda eller desinformation. 

Borde medier ha öppna sektioner?

I veckan har det uppstått en diskussion där medier som inte lyft på betalväggen för corona-nyheter anklagats för att kapitalisera på en katastrof. Det är en kritik som lätt framstår hycklande, eftersom medier i alla tider levt på att rapportera – och låsa in! – just nyheter om katastrofer.

Men det sätter fingret på något intressant: Borde alla nyheter ha en sektion som alltid, under alla omständigheter, är gratis? Markera den “samhällsviktig” och låta den vara fri att läsa, fri att sprida.

I Mediepodden diskuterar vi det och fördjupar analysen kring mediers ansvar i corona-tider, lyssna här:

 

Läs mer