Beleco-grundarna: Så bygger du en affärsidé baserad på hållbarhet

Beleco-grundarna: Så bygger du en affärsidé baserad på hållbarhet

Familjeföretag. Sebastian och Marie Rudenstam driver Beleco tillsammans. "Sebastian är givetvis mitt barn men definitivt min jämlike och den jag bollar och tar beslut med", säger Marie som är bolagets vd.

Design- och möbeluthyrarens fem bästa tips för dig som vill lyckas i en medveten framtid.

Med viljan att revolutionera möbelbranschen och göra inredning till en smart cirkulär tjänst har Beleco har minst sagt fångat framtidens marknad och investerarnas intresse. Faktum är att grundarna Marie och Sebastian Rudenstams entreprenörskap i sig är en inspirationskälla som bidrar till en mer hållbar värld genom att förändra människors beteende och konsumtion.

Men redan innan Beleco fanns ett såväl personligt som professionellt engagemang för miljön, både hos mor och son Rudenstam. 

Det handlar om att få chansen att förändra världen

För Marie, med en bakgrund i ledande position inom Elkjøp, pågick en ständig dialog om hållbara transporter och framtidens medvetna val. Sebastian minns ett tidigt intresse för miljön under uppväxten i Småland, där familjen ofta pratade om hur man kunde spara på naturens resurser genom egna insatser, som att källsortera eller hushålla med vattnet. Men med tiden höjdes blicken mot en framtid med globala utmaningar. 

”Jag började fundera över saker; såsom den mat vi äter, i vilken utsträckning den besprutats och vad det gör med våra kroppar. Där och då tog jag beslutet att helt och hållet gå över till ekologisk mat och idag är både jag och Marie veganer. Belecos affärsidé grundar sig just i ett personligt engagemang och handlar om så mycket mer än att bara tjäna pengar. Det handlar om att få chansen att förändra världen”, säger han. 

8 000 ton funktionsdugliga kontorsmöbler slängs årligen

Beleco beskrivs av Marie och Sebastian som ”en smart cirkulär tjänst där användning av designmöbler sker utefter behov”. Mot bakgrunden av att det enbart i Sverige årligen slängs mer än 8 000 ton funktionsdugliga kontorsmöbler, byggdes affärsmodellen Beleco, där möbler ”streamas”, alltså hyrs per dag eller månad. Priset baseras på det abonnemang kunden väljer, där modellen gynnar dig som exempelvis hyr 24 istället för 6 månader.

Det gäller att ha ett enormt tålamod och att tänka långsiktigt

Ett frö till Beleco såddes när Marie lämnade tillbaka sin leasingbil. Hon började fundera över konsumtion och det köpbeteende som allmänt präglar samhället. Det tillsammans med ett stort designintresse och en bakgrund där hon köpt, renoverat och sålt lägenheter, gjorde att siktet snabbt ställdes in på möbelindustrins problematiska köp- och slängbeteende. 

Här kan du läsa fler entreprenörsberättelser från Tre Företag

”Vi kommer alltid att behöva möbler, men om produktionen ska minska så behöver vi hitta ett sätt att dela på dem.”

Men att driva bolag med miljöns bästa i åtanke är en balansgång, menar Marie som förklarar det komplexa i att finmotoriskt bygga framtidens hållbara bolag, samtidigt som det är bråttom. 

”Det gäller att ha ett enormt tålamod och att tänka långsiktigt. Som en liten snöboll som sakta rullas större tills den stora massan förstår att vi är tvungna att ändra våra vanor. Det är ett faktum som på sikt kommer att nå alla industrier. Däremot är vi noga med att inte skapa dåligt samvete utan snarare uppmärksamma de lösningar som finns. Beleco handlar inte bara om att belysa våra vanor utan om att revolutionera en hel industri.”

Lär mycket av andra startups 

Att komma in i startup-världen har inneburit en entré till en värld av innovation, säger Sebastian och berättar om möten med fantastiska entreprenörer och en bransch fylld av energi. Men också om allt som går att lära av den inställning som råder bland startups. 

”Det finns en oräddhet. Man vågar samarbeta och dela med sig av sina kunskaper och det finns en ljus tro på framtiden. Med Beleco har vi lärt oss att våga testa för att se vilka reaktioner det får, istället för det klassiska tillvägagångssättet där man jobbar med långa förändringsprocesser som sedan testas mot marknaden.”   

Sebastian Rudenstam (CBDO) och Marie Rudenstam (vd).

För Beleco väntar nu en framtid där siktet är inställt på att förändra beteenden på en global skala. Att revolutionera den konservativa möbelbranschen till ”on demand” är en stor men spännande uppgift, menar Sebastian som också spår en kommande trend och därmed nästa steg för företaget. 

”Jag ser en utveckling där vi hittar nya samarbetspartners som kan hjälpa oss att förse våra kunder med liknande lösningar inom exempelvis vitvaror och kök. I Danmark tar man med sig sina vitvaror vid flytt och i Tyskland gör man detsamma med kök eller säljer det vidare.” 

Transparens en förutsättning

Både Marie och Sebastian ringar in transparens som en förutsättning och nyckel till ett framgångsrikt entreprenörskap. För marknaden är medveten och med det kommer ett ökat krav på de tjänster man köper, säger Sebastian som ser en framtid där företag gemensamt erbjuder smarta paketlösningar direkt till kund.  

För oss är det mobila kontoret en förutsättning

”Idag vill konsumenten veta vad den köper, tillsammans med en ökad efterfrågan på ett förenklat ägande. En anställd behöver i regel en telefon och dator. Jag tror att vi i framtiden kommer att se nya typer av samarbeten, där exempelvis en aktör som Tre kan samarbeta med Beleco för att erbjuda den som startar bolag ett komplett paket för att komma igång med sitt företag”, säger Sebastian och fortsätter.

”Jag ser Beleco som rebeller och där har vi mycket gemensamt med Tre Företag. Precis som vi har de förenklat processen för sina kunder. För oss är det mobila kontoret en förutsättning. Vår personal måste kunna röra på sig och jobba fritt från alla platser och delar av världen.”

Läs fler entreprenörsberättelser från Tre Företag här

Maries och Sebastians tips för ett hållbart entreprenörskap

1. Samla så mycket information du kan

Från idé till att Beleco tog form lades extremt många timmar på research. Dels för att förstå hela sammanhanget och dels för att skapa en bättre bild av var samhället är på väg. Vad säger makrotrenderna? Hur kommer vi vilja leva, bo eller jobba i framtiden?

2. Validera informationen med marknaden 

Efter att ha fyllt ett kontor med möbler från Erikshjälpen, skapade vi själva en enkel hemsida för att börja kolla av marknaden. Hur många studenter, exempelvis, var potentiella kunder? Och hur många av dem kunde vi göra till våra kunder på två veckor. Svaret blev åtta. Genom det fick vi bekräftat att det faktiskt fanns ett intresse. 

3. Be om hjälp 

När du väl har validerat marknaden är det dags att kontakta banken, Almi eller en inkubator. Många saker löser sig allt eftersom med hjälp från andra. Det är inte rimligt att stå med en färdig produkt för att våga göra ett första hopp.

4. Kom ihåg att framtiden är medveten. 

Man brukar prata om ‘conscious entrepreneurship’. Ställ dig själv frågan om din idé landar in där? Är svaret nej bör du i nästa steg fråga dig om den här idén lever om ett år. 

5. Fokusera på möjligheterna. 

Hade vi tittat på alla de hinder som fanns framför oss under de tre år som Beleco har funnits, hade vi inte tagit oss många millimeter på vägen. Istället har fokus alltid legat på möjligheterna.

Läs fler artiklar
LÄS MER