Sök

Epicenter och Microsoft drar igång gemensamt startup-program

MicrosoftEpicenterStartups

Peggy Poon och Jack Melcher-Claësson. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

"Det glöms ibland bort i startup-hajpen."

Techjätten Microsoft och innovationshubben Epicenter drar igång ett samarbete med ett gemensamt startup-program.

Åtta utvalda startups ska matchas ihop med investerare och mentorer, samtidigt som de utbildas i till exempel juridik och marknadsföring.

“Fokus kommer att ligga på att få bolagen att verkligen göra affärer. Jag kan tycka att det ibland är något som glöms bort i startup-hajpen. Om du inte har betalande kunder så spelar det ingen roll hur mycket kapital du reser”, säger Jack Melcher-Claësson, startupansvarig på Epicenter i ett pressmeddelande.

Satsningen sker genom ett samarbete mellan Epicenter Accelerator och Microsoft for Startups, ett program som techjätten har tagit fram för att hjälpa just startups. I Sverige kommer det ledas av Peggy Poon.

Pågår i 10 veckor

Programmet pågår i 10 veckor och Epicenter lyfter fram att samarbetet med Microsoft ger förutsättningar att erbjuda bolagen den senaste tekniken och hjälp som ska göra att företagen kan öka sina kund- och partnernätverk.

”Startups inom B2B kommer vara extra intressanta då Microsoft har ett oerhört kraftigt ekosystem inom just B2B”, går det bland annat att läsa i pressmeddelandet där även Andrew Macadam, Managing Director, Microsoft for Startups i västra Europa, uttalar sig.

“I februari firade Microsoft for Startups två år. Startups som är aktiva i vårt program har genererat nära en miljard dollar i nya säljmöjligheter. Nu är vi spända över vårt nya partnerskap med Epicenter som kommer att driva vår första Microsoft for Startups-accelerator i Norden”, säger han.

Går att söka idag

Ansökningstiden till programmet ska öppna redan idag och deltagandet kommer att vara gratis.

Jack Melcher-Claësson säger att Epicenters kärna ligger på scaleup- och storbolag. Men att de också anser att startups har en viktig plats i ekosystemet. Men han lyfter också fram att det är en målgrupp som ofta saknar pengar och därför är svår att bygga en affärsmodell kring.

“Vi tror att man genom att ta bort fokuset på affären får bättre förutsättningar att hjälpa startups på deras villkor. Det har blivit vårt fokus mer och mer över tid och det har skett mer strukturerat”, säger han och fortsätter.

“Vi har märkt att bolag som vi tar in också tenderar att vilja vara kvar hos oss på ett eller annat sätt.”

Läs mer