Sök

Byggde e-handelsraket från sovrummet – ratar riskkapital och förluster

my perfect daye-handel

Pauline Grindvall, vd och grundare My perfect day

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Med hjälp av Instagram har Pauline Grindvalls bolag växt med över 60 procent per år sedan starten 2013. Men lönsamhet har hela tiden varit minst lika viktigt som tillväxt för den värmländska e-handelsstjärnan.
Nu tar hon sitt bolag My perfect day på export.

I efterhand skulle det visa sig att tajmingen var perfekt.

Men Pauline Grindvalls snabbväxande e-handel föddes faktiskt ur frustration.

Det var våren 2013 och hon var på jakt efter dekorationer och andra fina detaljer till sitt stundande bröllop.

“Allt var så tråkigt och plastigt. Ingen hade det jag sökte,. Det var mest röda tygblommor, opersonliga gästböcker och annat trist”, berättar Pauline Grindvall.

Då jobbade hon som frilansjournalist. Verksamheten rullade på bra men Pauline Grindvall kände ändå att något skavde:

“Som frilans handlar det i slutändan bara om att sälja timmar, jag ville ha något som skalade på riktigt. Jag sökte egentligen inte aktivt men här kändes det som det fanns ett hål på marknaden”.

Idén blev att skapa en egen e-handel nischad på dekorationer till olika högtider som bröllop, kalas, dop och andra högtider. Pauline Grindvall smög igång verksamheten under hösten 2013 samtidigt som hon fortsatte att jobba som frilansjournalist:

“Jag byggde sajten själv, kontaktade leverantörer och drog igång ett konto på Instagram som jag började fylla med inspirerande innehåll om kalas, fest och bröllop”, säger Pauline Grindvall.

Särskilt det sistnämnda var med facit i hand avgörande för den starka start som Pauline Grindvalls företag My perfect day fick några månader senare.

“Själva e-handeln hade inte premiär förrän i slutet av 2013 men då hade jag redan flera tusen som följde My perfect day på Instagram. Så när jag började sälja fick jag direkt många av följarna som kunder”, säger Pauline Grindvall.

I starten skötte hon hela företaget själv från villan i värmländska Hammarö,

“Mitt första lager hade jag på bokhyllan i vårt sovrum, sen blev det ett helt rum i huset och så byggde vi ett gårdshus på 30 kvadratmeter. Det här utrymmer kommer räcka länge tänkte vi. Men så blev det inte riktigt”, säger Pauline Grindvall.

Nej, det visade sig att hon hittade en riktigt het nisch inom festsegmentet och bolaget växte så det knakade. Efter bara några månader började hon jobba på heltid hösten 2015 tog hon in sin första anställd. 

“Första året omsatte jag 1 miljon kronor och sedan har tillväxten legat på mellan 65 och 70 procent”, säger Pauline Grindvall som i år siktar på en omsättning uppemot 30 miljoner kronor:

“Vi siktar mot 28 till 30 miljoner men jag vill inte bara snacka om försäljning, lönsamhet har alltid varit minst lika viktigt för mig”.

Ända sedan start har My perfect day AB gått med vinst. Rörelsemarginalen ligger runt tio procent och merparten av pengarna återinvesterar Pauline Grindvall i verksamheten.

“Jag har fått erbjudande om att ta in riskkapital från externa investerare men det har aldrig känts rätt i magen. Får du in folk utifrån så kommer de också vilja styra och hittills känner jag att jag har klarat mig bättre på egen hand”.

Instagram har fortsatt att vara en viktig nyckel till den lönsamma tillväxten. Idag har man nästan 50.000 följare och minst tre gånger per dag ska något publiceras på kontot:

“Vårt material funkar väldigt bra för Instagram. Vi har härliga, fluffiga bilder som folk gillar att dela – det är ju alltid gött med en ballonger och tårtor”, säger Pauline Grindvall och skrattar.

Bakom de glättiga bilderna finns dock en genomtänkt varumärkesstrategi  som ska genomsyra hela företagets kommunikation:

“Våra kunder ska känna att de vill vara en del av vårt koncept. Vi säljer inte på pris, vi har till exempel i princip aldrig haft några rabatter eller kampanjer”, säger Pauline Grindvall.

Ytterligare en förklaring till den kraftiga tillväxten är också trenden i samhället att lägga mer pengar på olika typer av fester:

“När jag drog igång fanns i princip inte baby shower som begrepp. Idag är det standard att alla firar inför både sitt första, andra och tredje barn”, säger Pauline Grindvall.

Fram tills nu har hon nöjt sig med att sälja inom Sveriges gränser men under 2020 blickar hon också västerut:

“Norge är lite där Sverige var när jag startade. Vi tror att det finns en stor potential för oss där och planen är att etablera oss där i år”, säger Pauline Grindvall.

Parallellt med utlandsetableringen arbetar företaget också med att ta fram ett eget varumärke:

“Vi får se om vi hinner lansera innan årets slut men arbetet pågår i alla fall för full fart”.

Läs mer