Klart idag: Business Insider går in på den svenska marknaden

Breakit - Klart idag: Business Insider går in på den svenska marknaden
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Bonnier tecknar nordiskt avtal med den amerikanska affärssajten.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Det är mediesajten Resumé som berättar att deras systertidning Veckans Affärer träffat en uppgörelse med Business Insider. Bonnier-ägda Veckans Affärer ska producera en nordisk edition av den framgångsrika affärssajten. Sajten ska uteslutande publicera texter på engelska.

”Vi kommer att kurera ett innehåll som vi tror intresserar människor i Norden, och sedan kommer vi att lägga till egna nordiska nyheter. Det blir både översatta nyheter från Veckans Affärer och originalnyheter som vi skriver på engelska”, säger Mikael Nestius, vd på Bonnier Business Media (där Veckans Affärer ingår) till Resumé.

Redan idag har Business Insider ett relativt stort läsande i Sverige. Enligt Mikael Nestius ligger antalet unika besökare i veckan på ungefär samma nivå som för Veckans Affärer vilket innebär cirka 150 000 läsare.

Bonnier betalar en grundavgift för att få använda Business Insiders varumärke och innehåll i Norden. Men av de annonsintäkter som generas får Veckans Affärer merparten, enligt Mikael Nestius.

Business Insider grundades i New York 2009. I höstas köptes bolaget upp av den tyska mediekoncernen Axel Springer för motsvarande dryga 3,5 miljarder kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER