Hoppet lever för kursade Fodi: "Finns potentiella köpare"

Fodi Konkurs ehandel
Hoppet lever för kursade Fodi: "Finns potentiella köpare"

Elin Björkehag, vd Fodi. Foto: Pressbild

Johanna Ekström

Reporter

Fodi, en superlokal matbutik på nätet, tog in 80 miljoner kronor från investerare. Men konkurrensen med de stora matjättarna på nätet blev för tuff. Nu kan konkursboet köpas upp:
"Det finns 4-5 bolag kvar i processen", säger konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson.

Fodi var en superlokal matbutik på nätet som först rullade ut i Bromma för att sedan expandera till ytterligare fyra områden i Stockholm.

Bolaget satsade på samarbeten med lokala aktörer och på miljövänliga transporter. Bakom Fodi står en rad entreprenörer, som Nyheter24-grundaren Patrik Sandberg samt Niklas Prager och John Harmander.

Många investerare köpte konceptet, bolaget backades av bland annat Ryska posten-grundaren Daniel Pilotti och Slättös Johan Karlsson. Totalt pumpades det in 80 miljoner i satsningen.

Lyckats sälja för 2 miljoner

Så sent som i slutet av oktober förra året skalade bolaget upp genom att köpa Gården Direkt, som är en grossist som levererar närproducerade produkter till företag, som restauranger och butiker.

Trots det höll det inte hela vägen. I februari försattes bolaget i konkurs. 

Sedan dess har konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson lyckats sälja ut tillgångar i Fodi för runt 2 miljoner kronor. 

Förra veckan gick tidsfristen för att lägga bud på bolaget ut. Just nu pågår förhandlingar med ett antal intressenter. 

“Vi har fortfarande inte sålt bolaget, men det finns 4-5 bolag kvar i processen. Men det är en speciell verksamhet eftersom den är begränsad geografiskt. Det måste finnas en match med ens egen verksamhet för att det ska funka”, säger Lars-Henrik Andersson.  

"Svårt slåss mot jättarna"

Vad de potentiella köparna är intresserade av skiljer sig åt. För vissa handlar det om kundregistret och it-plattformen, för andra om bilar eller lager. 

Bolagets vd Elin Björkehag sa till Breakit i samband med konkursen att det var svårt att slåss mot jättarna på marknaden:

“Det kostar pengar att bygga upp ett bolag som säljer mat på nätet och vi har haft betydligt mycket mindre plånbok än våra konkurrenter, samtidigt som vi haft en hög ambitionsnivå. Vi hade hoppats att kunderna skulle vara mer lojala och att den personliga service och kvalitet som vi har gett skulle ha lönat sig”.

När bolaget gick i konkurs hade de skulder på cirka 14 miljoner. Vilka som var bolagets största ägare vid konkursen kan du läsa här .(PREMIUM)

Läs fler artiklar
LÄS MER