Sök

Myfc vill in i handväskan med mer slimmad bränslecell

MyfcBatterier

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Med en mer moderiktig design hoppas det svenska batteriladdarbolaget Myfc byta målgrupp från teknikintresserade män till affärskvinnor.

Myfc är för den breda svenska allmänheten kanske mest känt för att bolagets salt- och vattendrivna batteriladdare visades upp för Barack Obama när han besökte Stockholm 2013. Produkten gör det möjligt att ladda mobilen utan att ha tillgång till ett eluttag.

Den laddare som USA:s president fick se var en ganska stor och skrymmande sak vid namn Powertrekk som passade bäst i handskfacket i bilen, med laddningspuckar som påminde om snusdosor.

Men nya produkten Jaq (bilden ovan), som visas upp på Mobile World Congress i Barcelona på måndagen, byter bolaget fokus från handskfacket till handväskan.

“Vi vill nå den medvetna affärskvinnan. Därför har vi gjort en smalare och mer slimmad produkt. Vi ska vara ett fashion tech-bolag”, säger Myfc:s vd Björn Westerholm.

Han vill än så länge inte avslöja exakt vad priset blir men säger att det blir “väldigt mycket lägre” än de cirka 1.400 kronor som en Powertrekk kostar.

För att ladda mobilen med en Jaq måste den, precis som Powertrekk, fyllas på med ett bränslekort som består av salt. När laddaren slås på reagerar saltet med vattnet som finns i kortets lilla vätsketank - och genererar elektricitet.

Enligt Myfc tar det ungefär två timmar att fulladda ett Iphone 6-batteri med en Jaq. Varje laddning förbrukar ett saltkort.

“Bränslekorten kommer att kosta någonstans mellan 10 och 30 kronor styck. Kanske ett niopack för 99 kronor till exempel. Vårt mål är att de ska finnas överallt, på varje Pressbyrån och 7 Eleven. Vi tror att det är på bränslet vi kommer att tjäna våra pengar snarare än på hårdvaran”, säger Björn Westerholm.

Myfc, som är listat på Stockholmsbörsens “förskola” First North, kan på så vis spela en roll i en framtid där allt fler använder mobilen till att låsa upp dörren eller betala i affären och därmed är mycket mer beroende av att batteriet inte tar slut.

Enligt Björn Westerholm finns det dock ett annat fenomen som är av ännu större betydelse för bolagets affär.

“Batterierna har utvecklats så otroligt mycket långsammare än mobilernas prestanda. Många konsumenter undviker till exempel att gå över till 4G för att drar för mycket batteri. Man kan då fråga sig hur operatörerna ska tjäna sina pengar - de har ju ändå investerat i 4G-kapacitet. Där kan vi bli en intressant partner för dem”, säger han.

Läs mer