Sök

Annonssamarbete med Fondia

Affärsjuristerna som går mot strömmen – och gör dundersuccé

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

”Jurister på prenumeration”, ett uttalat hållbarhetstänk – och en före detta elitgymnast, som älskar att tävla, vid rodret.
Det är bara några av ingredienserna som gör att Fondia sticker ut i den annars ganska strikta branschen.
”Vi är förmodligen ganska roliga att jobba med”, säger den nytillträdda vd:n Monica Söderlund.

”Hittills är det till och med bättre här än jag trodde, och då hade jag väldigt höga förväntningar”

Monica Söderlund är sprudlande glad, och orden fullkomligt smattrar ur henne. Hon klev på som vd för Fondia under sommaren, och har de senaste månaderna befäst strukturer och värvat in nyckelpersoner som ska låta bolaget ta nästa kliv. 

Men det hon kom till var enligt henne redan ”nypa armen”-fantastiskt.

”Vår bransch har länge varit ganska högfärdig och svårtillgänglig. Kunderna vågar knappt lyfta luren av rädsla för att få en dyr faktura, och det är svårt att dra slutsatser utifrån de råd man får. Det har lett till att många väntar in i det sista med att ta juridisk hjälp. Då är det ofta för sent, och blir väldigt dyrt.” 

Egen bolagsjurist till fast pris – läs mer här!

Det vill Fondia ändra på. Dels genom ett smartare tjänsteutbud, men framför allt genom att lära känna bolagen de jobbar med ordentligt, och vara klippor genom hela processen. Det kan handla om allt från att vara ett aktivt bollplank i strategiska frågor, till att sondera terrängen för nya affärsmodeller där juridiken ännu inte riktigt finns.

Monica Söderlund, vd på Fondia

”Vi försöker verkligen hålla handen och hjälpa våra kunder att ta beslut. Eftersom vi har en djupare insyn i våra kunder så känner vi till utmaningarna och var behovet av juristhjälp kan uppkomma. På så sätt kan vi släcka bränder innan de ens uppstår”, säger Monica.

Målet med vårt startup-program är att hjälpa unga bolag med riktigt hög potential att hamna i juridisk topptrim

Växer tillsammans med startups 

Fondia vurmar särskilt för startups, där behovet av jurister är stort men plånböckerna ofta är små. Då går byrån in och sponsrar med kraftigt rabatterade tjänster, och ser en fantastisk utväxling.

”Målet med vårt startup-program är att hjälpa unga bolag med riktigt hög potential att hamna i juridisk topptrim. De ska bli redo att ta in kapital från tunga investerare, de ska ha riktigt bra incitamentsprogram, ägarstruktur, varumärkesskydd – allt som stärker och bygger värden, minskar risk och ger skalbarhet. Många av våra största kunder är tidigare startups. Det visar att vårt startup-program fungerar – dessutom får vi hjälpa intressanta bolag att växa och vara med på hela deras resa. Det finns många bra idéer ute i samhället som kanske aldrig får en chans annars”, menar Monica.

I början av resan? Läs mer om Fondias startup-program Runway här!

Enligt Monica kan branschen oftast vara stenhård, med vassa armbågar och hundratals timmar av övertid som rekvisit för att göra karriär. Men även här sticker Fondia ut positivt – med ett uttalat hållbarhetstänk främst riktat mot de anställda.

”Advokatbranschen är ökänd för att kräva mycket tid, svett och tårar. Därför tappar den väldigt många som vill bilda familj eller ha en fritid. Vi vill vara lekfulla men professionella. Matematiken bakom vår modell är inte svårare än att glada jurister ger ringar på vattnet, inte sällan i form av gladare kunder.”

Kompetens byts ut efter kundens behov

Så, hur mycket ger det egentligen att vara juristvärldens ”rebeller”? Väldigt mycket, visar det sig. När Fondia gjorde en kundundersökning var nöjdheten skyhög: 99 procent.

”Det är sanslöst höga siffror, och grundar sig mycket i sättet vi jobbar på. Alla hjälper varandra och jobbar i ett team. Med våra 110 jurister i Sverige, Finland och Baltikum finns det alltid expertis som kan hjälpa till, och våra team är flexibla och kompetensen kan bytas ut beroende på kundernas behov. Det gör att våra jurister alltid får varierande och stimulerande uppdrag, och att kunderna alltid får bästa möjliga hjälp. Så vi är förmodligen ganska roliga och smidiga att jobba med”, avslutar Monica Söderlund. 

Läs mer