Sök

Emanuel Karlsten

Fiasko för nylanseringen – P3 backar mest av alla radiokanaler

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Sveriges Radio lanserade “Nya P3” som ett svar på det katastrofala lyssnar-raset för tablå-radion som Mediepodden tidigare avslöjat.

Men nylanseringen hjälpte inte. Nya siffror som Mediepodden sammanställt visar att raset fortsatt.

Ett nytt P3 lanserades formellt den 20 januari i år. Gamla P3-profiler plockades in och kanalen renodlade en populärkulturell profil. Borta var det tidigare ungdomsfokuset och P1-profilen Kathrine Zimmerman fick ta plats i Morgonpasset bredvid Kodjo Akolor och David Druid. 

“Vi vill rikta in oss till den som är lite mer vetgirig, lite mer musikintresserad och lite mer samhällsorienterad än gemene man”, sa Cajsa Lindberg, biträdande programdirektör, inför lanseringen till Expressen och menade att Sveriges radio aldrig gjort ett så gediget analysarbete som inför nya P3.

Men sex veckor in i projektet verkar publiken ge tummen ner.

Raset fortsätter

Enligt siffror från Kantar Sifo, som Mediepodden sammanställt, har kanalen tappat 10 procent av de dagliga lyssnarna. 

Siffran är anmärkningsvärd på flera sätt. Även om det totala radiolyssnandet under samma period gått ner totalt tre procent är P3 tveklöst sämst i klassen. P4 backar fyra procent, P1 går framåt 4 procent, även P2 ökar några få procentenheter.

Men ingen – inte heller de kommersiella kanalerna - backar så mycket som P3. NRJ klättrar till och med förbi P3, vilket innebär att samtliga av P3:s stora konkurrenterna passerat kanalen.

I Mediepodden kommenterar P3:s kanalansvariga, Caroline Pouron de nya siffrorna. 

Du hör intervjun i Mediepodden.

 

Läs mer