Sushi Yamas okända grundare cashar in – nu ska de bygga ett miljardbolag

Sushi yama mat
Sushi Yamas okända grundare cashar in – nu ska de bygga ett miljardbolag

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Sushikedjan Sushi Yama får nya huvudägare i form av riskkapitalbolaget Litorina. Köpesumman är hemlig men det handlar sannolikt om flera hundra miljoner kronor.

“Varför finns det så få riktigt bra svenska sushi-restauranger?” – den frågan ställde sig tvillingbröderna Sargon och Ninos George för tolv år sedan.

“Vi spenderade mycket tid utomlands då och slogs av kvalitetsskillnaden. På svenska sushirestauranger luktade det ofta inget bra, servicenivån var låg och kvalitén på maten väldigt skiftande”, säger Sargon George.

Varken han eller brodern Ninos hade någon erfarenhet från restaurangbranschen eller som sushi-kockar – men de såg en stor möjlighet som entreprenörer. I början av juni 2008 öppnade de sin första sushi-restaurang.

“Redan från start var planen att rulla ut en kedja av restauranger. Det tog ungefär ett halvår innan vi såg att konceptet höll, då öppnade vi nästa restaurang”, säger Sargon George.

Sushi Yama såg dagens ljus

Idag, drygt tolv år senare, består deras sushi-kedja Sushi Yama av 47 restauranger runt om i Sverige – och nu tar de nästa stora steg.

“Ända sedan starten har vi finansierat vår tillväxt helt organiskt och utan externt kapital. Men för något år sedan blev vi kontaktade av riskkapitalbolaget Litorina och nu kommer de in som ägare”, säger Ninos George.

Sushi Yama omsätter idag 240 miljoner kronor och har en rörelsemarginal på cirka 15 procent. Baserat på tidigare transaktioner i restaurangbranschen indikerar det en värdering 150 till 250 miljoner kronor av Sushi Yama-koncernen.

Litorina köper hela den nuvarande koncernen och bildar ett nytt bolag där tvillingbröderna George blir minoritetsägare:

“Litorina får majoriteten men vi kommer ta en betydande ägarandel också. Visst, vi gör en bra affär men framför allt gör vi det här för att expandera ännu snabbare och vidareutveckla konceptet”, säger Sargon George. 

”Vi har följt Sushi Yamas framgång en längre tid och imponerats av bolagets fokus på kvalitet och hållbarhet", säger Mattias Letmark, director på Litorina.

"I partnerskapet ser vi en tydlig potential i att accelerera tillväxten baserat på våra goda erfarenheter av att expandera starka varumärken och skalbara koncept”, 

Nu ska Sushi Yama gasa

Den nya ägarkonstellationen siktar nu på en riktigt kraftfull expansion både i Sverige och övriga Norden. De 47 restaurangerna ska bli 150 stycken och målet är att spränga miljardvallen i försäljning.

“Det är planen på fem eller kanske sex års sikt. Vi kommer att börja snegla på andra marknader i slutet av året och räknar med att gå in i Finland, Norge och Danmark de närmaste åren”, säger Sargon George.

En hel rad olika hamburgerkedjor har vuxit kraftigt på den svenska marknaden de senaste åren men Sushi Yama har så här långt kunnat växa ostört utan konkurrens från någon annan kedja.

“Vi har jobbat på i det tysta och det har aldrig skrivits något om oss. Det här blir första gången. Om hamburgerkedjorna har det ju varit mycket uppmärksamhet och det har säkert lockat ännu fler att starta”.

Men nu kanske ni får konkurrens då när Breakit skriver om er?

“Haha, det vore bara kul. Hamburgerkedjorna har hjälpt varandra och vi vill ju att det kommer ännu fler sushi-restauranger som man kan äta bra sushi på även i Sverige”, säger Sargon George.

Läs fler artiklar
LÄS MER