Sök

Aim'n tar in 60 miljoner från Eequity

eEquityAim'ne-handel

Aida Jammal, Alexandra Severin, Therese Angel och Jessica Mattsson, investerare på Eequity tillsammans med Aimn's grundare Helen Van och Tekla Acs.Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Eequity satsar i snabbväxaren.

När Helen Van och Tekla Acs beställde sin första kollektion av träningskläder för kvinnor trodde de att den skulle räcka i ett par månader. Så fel de hade.

På bara 4,5 timmar tog allt slut och sedan dess har bolaget vuxit i en rasande fart. Idag säljer de sina karaktäristiska träningskläder i 150 länder och förväntas omsätta 120 miljoner med en marginal på ungefär 25 procent under räkenskapsåret som avslutas sista mars. Tillväxten online spås hamna på 80 procent per år.

Nu kliver e-handelsveteranerna i Eequity in och investerar 60 miljoner kronor i bolaget. 

"Vi är väldigt glada och exalterade över att få vara en del av Eequity-familjen och få möjligheten att jobba och växa tillsammans med andra e-handelsentreprenörer", säger Tekla Acs och Helen Van i ett pressmeddelande.

"Vi ser nu mycket fram emot att accelerera och skala bolaget snabbt tillsammans, samtidigt som vi kommer att fortsätta motivera kvinnor.

Har byggt varumärket i sociala medier

AIm'n har byggt sin framgång via sociala medier och det var hajpen som byggts upp där som gjorde att den där första kollektionen sålde slut så snabbt.

Huvudkontoret ligger fortfarande i Halmstad där bolaget grundades 2014 men Aim'n har också verksamhet i Kina och på Nya Zeeland.

"Tekla och Helen är de mest värdestyrda entreprenörer vi har träffat som har lyckats bygga upp en engagerad och lojal kundbas", säger Patrik Hedelin, partner på Eequity i ett pressmeddelande.

"Aim'ns huvudsakliga mål har alltid varit att motivera och inspirera kvinnor, inte enbart att sälja träningskläder. Detta är anledningen till att varumärket hyllas och älskas av följare och kunder."

Eequity har tidigare investerat i bolag som Nakd, Footway och Ideal of Sweden.

"Vi tänker att Aim'n ska kunna bli ett nytt miljardbolag i vår portfölj”, säger Patrik Hedelin till DI Digital.

Pengarna som kommer in ska användas till att bygga upp teamet, investera i IT, bredda produktsortimentet och skala upp bolaget globalt.

Läs mer