Krönika: Charlotte Sundåker

Nästa gång du använder en produkt – fundera på vem den skapades för

Ownershift Krönika Ownershift
Nästa gång du använder en produkt – fundera på vem den skapades för

Charlotte Sundåker

Många produkter som är gjorda "för människor" är i själva verket skapade för män. Men det går att ändra på, skriver entreprenören Charlotte Sundåker i en krönika.

Som kvinna stöter jag ofta på produkter och tjänster som sägs vara skapade för mig, men där upplevelsen är allt annat än tillfredsställande. Ett bilbälte som skaver mot min hals, en spegel som sitter lite för högt för att jag ska få en bra bild, ett köksskåp jag inte når upp till, ett verktyg som inte passar i handen eller en öronsnäcka som är för stor för att sitta kvar. Snabb research visar att jag inte är ensam om att uppleva det så. 

Faktum är att många produkter som utger sig för att vara för människor i själva verket är skapade främst för män. Problemet slutar tyvärr inte där. Militär skyddsutrustning designas efter en manlig prototyp och bilar krocktestas med en docka byggd utifrån den manliga kroppen – trots att kvinnor löper betydligt högre risk att skadas allvarligt vid en bilolycka.

Tjänster för tal- och ansiktsigenkänning förstår ofta män bättre än kvinnor och allra sämst är det för kvinnor med mörk hy. Trots att detta är orättvist, irriterande och i många fall livsfarligt, är det kanske inte så konstigt. Män äger och bygger bolag i avsevärt större utsträckning än kvinnor och entreprenörer utgår ofta ifrån egenupplevda problem som de vill lösa. Det kan vara en förklaring till att många lösningar utvecklas med mannen som norm.

Men samtidigt som resultatet av det snedvridna ägandet är ett problem är det lika mycket en stor affärsmöjlighet. Kvinnor utgör halva befolkningen och står i Sverige för 70 procent av konsumtionsbesluten. I USA är motsvarande siffra över 80 procent.

En enorm marknad som väntar på produkter

Det representerar en enorm marknad som väntar på produkter där även kvinnors kroppar, behov och intressen tagits i beaktning fullt ut.

Vi behöver därför fler ägare och utvecklare som förstår problembilden från början till slut och som skapar lösningar med inkluderande design på hållbart vis. Denna fantastiska möjlighet till trots så går fortfarande endast 1 procent av riskkapitalet i techsektorn till kvinnligt ägda affärsidéer.

Så nu passar jag på med en utlysning: Hej investerare och andra kapitalstarka människor – det finns en enorm marknad för produkter och tjänster med inkluderande design. Investera i de som gör dem! Funderar du på var de kvinnliga entreprenörerna finns? Vi finns överallt! Dessutom lyfter vår tankesmedja Ownershift varje vecka en ny ägarinna på vår Instagram – så du kan alltid leta där. 

Jag tror att ökad medvetenhet om hur konsumtion, produktutveckling och ägande hänger ihop och påverkar våra vardagliga liv skulle bidra till efterfrågan på fler hållbara produkter och fler ägarinnor. Som ett led i upplysningen vore det bra med transparens kring ägandet av onoterade bolag som idag är mycket snårig terräng och gör det svårt att förstå vem som egentligen äger ett företag. Att tillgängliggöra den statistiken ger människor möjlighet att använda sin konsumentmakt till att aktivt välja produkter som är framtagna både av och för kvinnor och på så sätt bidra i jämställd riktning. 

Nästa gång du använder en produkt – fundera på vem den skapades för. Vet du vem och vad du stöttar när du konsumerar? Kanske är det dags att använda din makt och backa en ägarinna.

För vad du väljer har betydelse. 

Charlotte Sundåker
Grundare av tankesmedjan Ownershift och Planethon AB

LÄS OCKSÅ: Linda Waxin: Blöjtårtor och business showers – så nudgar du för fler ägarinnor​

Läs fler artiklar
LÄS MER