Sök

Därför hade vi helt fel om big data – och här är den nya oljan

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Stora företag har så mycket data att de inte ser skogen för alla träd.

Skriver dessa rader på undersökningsföretaget Inizios konferens i Italiens huvudstad (Jag är partner i detta bolag).  Alltid när vi träffas på dylika tillställning gör vi en upp en massa planer och försöker sia vad som ska komma härnäst. En snabb titt i backspegeln ger svaret att möjligheten att förutsäga framtiden trots allt är ganska begränsad. Här kommer två exempel på hur fel vi hade och ett försök att titta in det nya.

1. Big data går inte att sälja

2012 sa alla i undersökningsbranschen, inklusive Inizio, att Big Data var den nya oljan. Den med mest data om sin verksamhet och sina kunder behövde snart inte längre producera nya saker. Det räcker att sälja datan om kunderna och insikter man gjort om dessa till företag med mindre koll på tillvaron. Typ Coop säljer sina insikter om pasta till Barilla. McDonalds säljer sina insikter om mjölk till Arla.

Så har det alltså blivit... Inte alls. Stora företag har så mycket data att de inte ser skogen för alla träd. Att förvandla big data till olja och sedermera miljömedveten diesel har visat sig svårare än att sätta en gubbe och gumma på Mars. Det stora problemet är fortfarande att hitta det magiska oljefältet som döljer sig under kärnverksamheten.

2. Facebook dog inte

För några år sedan var det också många som kraxade och lovade Facebooks snara undergång. Uppstickarna Snapchat, Instagram, Tinder, Linkedin, Skype och Kik skulle snart bryta Mark Zuckerbergs världshäravälde – men icke. Facebook har blivit internets SL. Alla klagar på lokaltrafiken, men ingen kan leva utan bussen, pendeln och tuben. I mätning efter mätning ser vi att alla från tonåringar och till pensionärer börjar dagens digitala resa på Facebook. Och det sista fölk gör innan de somnar är att kolla fejjan. Vill man veta något om någon och när, var och hur så finns svaret på Facebook. Det kommer inte sömlöst, men nästan.

Facebook algoritm blir bara bättre och bättre. Facebook är kanske det enda företaget i världen som lyckas förvandla sin Big data till olja. Eller om vi ska vara helt ärliga: till guld.

3. Din privata data är den nya oljan

På denna konferens diskuterade vi självfallet vår egen data. Hur många besöker vår hemsida och varför gör människor detta. Hur många öppnar våra nyhetsbrev och var klickar de. (Självfallet är det mest våra konkurrenter som besöker vår hemsidan och läser våra nyhetsbrev.) Men vår vd Anders Lithner hade även undersökt sin egen mejl. Hur många mejl får han och hur många svarar han på? De visade sig att han 2015 fick 3128 interna mejl, men besvarade bara 1816, alltså 58 procent. Jag är en av de medarbetare han enligt mejlen har minst fokus på och vår styrelseordförande är populärast. 

Denna data tycker jag att alla säljare ska ta fram. Får kunderna svar på sina frågor och hur snabbt svarar de på våra offerten. Denna lilla data är mycket viktigt om man vill höja fokus. Samma metod går även applicera på vänner allt enligt principen visa dina mejlinkorgs svarsfrekvens och jag ska säga dig vem du är. I framtiden ser jag framför mig en app som varje vecka analyserar mina SMS och mejl och uppmanar mig att inte glömma bort någon.

Läs mer