Sök

H&M:s startup-portfölj – här är alla bolag (och det letar klädjätten efter)

H&M CO:LAB

Nanna Andersen, ansvarig för H&M:s investeringsgren CO:LAB

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

H&M:s framtid synad.

I oktober förra året gick H&M via sin investeringsgren CO:LAB in som majoritetsägare i second hand-tjänsten Sellpy. Klädjätten köpte befintliga aktier för 92 miljoner kronor och förband sig även att investera ytterligare 40 miljoner kronor i bolaget.

Men det är långt ifrån den enda startupen som H&M valt att satsa på. Totalt har man satsat runt 700 miljoner kronor i 15 olika teknikfokuserade bolag, skriver DI Digital, som kartlagt CO:LAB.

Förutom Sellpy har man bland annat investerat i flera bolag som jobbar med att återanvända eller tillverka konstgjorda fibrer till kläder.

Nanna Andersen, som är ansvarig på CO:LAB, förklarar att bolaget riktar in sig på tre områden när de letar efter startups: Hållbart mode, innovativa affärsmodeller och vad de själva kallar "enablers".

”Här menar vi verktyg eller lösningar som kan möjliggöra ett bättre kunderbjudande eller förbättra vår verksamhet”, säger Nanna Andersen till DI Digital.

Hon lyfter särskilt fram den svenska skönhetstjänsten Dashl, som har byggt en digital bokningsplattform som låter kunder boka olika typer av stylister och sen möta dem där de är, till exempel i hemmet eller på arbetsplatsen.

Här är de 15 bolagen som CO:LAB har i sin portfölj:

Aday

Amerikansk klädbutik på nätet med tydlig hållbarhetsprofil

Ambercycle 

Amerikanskt forskningsbolag som jobbar med att återanvända polyester som kan användas till att göra nya kläder.

Budbee 

Budfirma som också Kinnevik har investerat i.

Colorifix - Storbritannien

Brittisk bolag som utvecklar en teknik som använder biologiska processer för att färga kläder.

Dashl 

En digital tjänst som låter kunder boka olika typer av stylister och sen möta upp dem där de kommer överens om. Som till exempel i hemmet eller på jobbet.

Goop 

Gwyneths Paltrows e-handelsbolag som säljer allt från smink och parfymer till kläder och möbler. 

Infinited Fiber Company 

Finskt bolag som gör fibrer som liknar bomull av återvunnet material och trädmassa.

Sellpy

Second hand-tjänst som H&M blev majoritetsägare i i höstas.

Klarna

H&M gick in i betaljätten under hösten 2018. 

Pinmeto 

Svenskt bolag som har utvecklat en plattform som håller koll på att butikernas digitala information hålls uppdaterad.

Renewcell

Det svenska bolaget har tagit fram en teknik som kan bryta ned bomullsfiber till cellulosamolekylnivå. I nästa steg kan materialet göras om till en massa, som sedan pressas ihop till ett tyg för att kunna bli nya kläder. 

Förutom H&M har även Kappahl och Almi Invest investerat i Renewcell.

Thread 

Thread har utvecklat en tjänst som med hjälp av AI ska kunna hitta rätt passform på herrkläder.

Tree To Textile

Här är inte H&M den enda svenska jätten som har investerat. Även Ikea har satsat i bolaget som jobbar med att göra tyg av trämassa.

Worn Again 

Brittiskt bolag har utvecklat en teknik som gör det lättare att återanvända klädfibrer

Wrapp - Sverige

Ett bolag som har bytt affärsidé flera gånger. Nu satsar de på att använda köpdata från bankkort för att rikta marknadsföring och hjälpa återförsäljare att lära känna sina kunder bättre. Köptes förra året upp av isländska Meniga men H&M äger fortfarande en liten av bolaget.

Läs mer