Dold kamera avslöjar bedrägerifabrik: Så skapas fejk-annonserna som lurar svenskarna

Bitcoin Kryptovaluta
Dold kamera avslöjar bedrägerifabrik: Så skapas fejk-annonserna som lurar svenskarna

Jon Mauno Pettersson

Redaktionschef

Tidningen Dagens nyheter har med hjälp av en insider med dold kamera lyckats avslöjar spelet bakom bluff-annonserna på sociala medier som Facebook.

Du har säkert sett dem. Annonserna med kända svenskar – ofta Filip Hammar och Leif GW Persson – som berättar att de blivit rika på handel med kryptovalutan bitcoin, och nu vill hjälpa dig att göra samma lyckade investering.

Men allt är såklart en bluff. Kändisarnas ansikten har kapats med syftet att lura människor på deras pengar, något som Breakit har rapporterat om vid upprepade tillfällen.

När vi i somras fyllde i våra kontaktuppgifter via en av dessa bluff-annonser fick vi 20 samtal om dagen från en kontaktperson som ville hjälpa oss att installera en programvara som automatiskt köper och säljer kryptovalutor.

Det gjorde vi inte – men hade vi gjort det hade vi sannolikt blivit av med stora summor pengar.

Nu avslöjar Dagens nyheter hur bedrägerierna går till. Med hjälp av en källa utrustad med dold kamera, som arbetar på en internationellt bedrägerifabrik med hundratals anställda i Kiev, har tidningen fått insyn i verksamhetens upplägg.

En stor säljorganisation

Bedrägerifabriken beskrivs ungefär som en säljorganisation med olika avdelningar. En avdelning jobbar med att ringa upp personer som klickat på annonser av den här typen och övertala dem att göra en första, mindre insättning.

”Kunderna” uppmanas även installera ett program som ska hjälpa den ”finansiella rådgivaren” att göra investeringarna från distans. Men i själva verket tas snabblån.

Kunden får samtidigt, via en sajt, se hur deras ”investeringar” – som alltså inte existerar – ökar i värde.

Kunder med större ”potential” slussas sedan vidare till nästa avdelning, ”retention”, ”bibehållande”. Där blir bedrägerierna större, enligt DN:s källa, och ”säljarna” får säga i princip vad som helst för att lura personerna på pengar – förutom att investeringarna är en bluff.

Hur stora summor bolaget, som uppges heta Milton Group, omsätter framgår inte. Inte heller exakt vilken koppling bolaget har till just de omtalade ”Filip Hammar”-annonserna i Sverige.

Men på väggarna i lokalen framgår säljarnas månadsmål, som ger en indikation på omfattningen. 40.000 dollar i månaden för ryska marknaden, 60.000 dollar i månaden för den spanska och 100.000 dollar i månaden för den engelska.

Överträffar man målen får man, förutom den vanliga provisionen, bonusar.

Anteckningen: ”Sålde sitt hem för att betala, inga pengar, gråter.”

Säljarna har även manualer för hur de ska göra för att lura de som klickat på annonserna. För svenska och skandinaviska pensionärer står det såhär:

”Klienterna är oftast gamla människor som verkligen behöver någon att tala med. Det klokaste är att sälja väldigt försiktigt och långsamt med känslor.”

DN har även varit i kontakt med svenskar som lurats av Milton Group. I bolagets system har källan hittat flera drabbade svenskar som blivit av med stora summor pengar. På en person finns anteckningen:

”Sålde sitt hem för att betala, inga pengar, gråter.”

Polisen: En förundersökning har inletts

Hittills har svensk polis lagt ner utredningarna kring den här typen av bluffar. Men DN:s källa har nu lämnat över sina uppgifter inifrån fabriken, och enligt polisen har en utredning nu inletts.

”Vi kan bekräfta att vi har tagit emot information kring ett investeringsbedrägeri. Vi har inlett en förundersökning för att göra en bedömning av hur läget ser ut i Sverige och hur omfattande det är – och det är för tidigt att uttala sig om”, säger Patrik Lillqvist, kommissarie och sektionschef för bedrägerisektionen till DN.

Läs hela reportaget här.

Läs fler artiklar
LÄS MER