Sök

Därför tar Zuckerberg rygg på den kinesiska jätten Wechat

TencentWechatF8

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Messenger ska bli en direktlänk mellan företagen och dess kunder - det var den överlägset viktigaste nyheten som Facebook-grundaren presenterade på gårdagkvällens utvecklarkonferens F8.

När vi intervjuade Spotify-grundaren Daniel Ek för någon vecka sedan pekade han på att folk i techindustrin i allmänhet fokuserade för mycket på vad som hände i Silicon Valley och för lite på vad som sker i Kina. Som exempel tog han Tencent som med sin tjänst Wechat fått ett järngrepp om den kinesiska marknaden. 

Uppenbarligen gör Daniel Eks kompis Mark Zuckerberg samma analys. Det blev väldigt tydligt när Facebook-grundaren sent igår kväll svensk tid avslöjade sitt bolags planer närmaste året i samband med F8-konferensen. Facebook-tjänsten Messenger fick i princip allt strålkastarljus. 

Messenger ska bli kärnan i det ekosystem av appar utanför Facebook som Mark Zuckerberg presenterade. Han nämnde så klart inte den vid namn men det var ändå solklart vilken tjänst som fungerat som förebild - kinesiska Wechat.

I Kina är Wechat tjänsten som över en halv miljard kineser använder för att boka allt från taxi till att storhandla mat. Självklart kan du också kommunicera med dina vänner men den stora affären för ägaren Tencent är alla de transaktioner som sker via Wechat.

Nu vill Mark Zuckerberg skapa samma kommersiella succé med Messenger. Det ska ske genom att Facebook kopplar samman Messengers 600 miljoner användare med företagsvärlden. I startskedet handlar det om att kunden kan kommunicera med till exempel en e-handelssajt efter att köpet gjorts och varan är på väg. 

På eventet demonstrerade Messenger-chefen David Marcus hur han efter att köpt ett plagg på klädsajten Everlane kunde få sitt kvitto via Messenger och dessutom lägga nya ordrar utan att lämna Messenger. I framtiden kommer det sistnämnda sannolikt bli huvudpoängen. Tittar man på förebilden Wechat så har det där byggts upp en enorm mängd e-handlare inne på tjänsten. Där behöver du aldrig lämna Wechat för att få tillgång till någon vara eller tjänst.

Utmaningen för Facebook ligger nu i att locka e-handlarna att börja använda Messenger. Även här kan Wechat tjäna som inspiration för Mark Zuckerberg. Wechats framgångsformel har varit förmågan att samla in relevant data om kunderna och sedan ge informationen till e-handlarna. Med hjälp av datan har e-handlarna kunnat få fart på försäljningen inne på Wechat - vilket ytterligare stärkt Wechats ställning.

Läs mer