Sök

Svenskarna ville bli stjärnor i Bollywood – nu drar de storpublik i sociala medier

YoutubeMedierBollywood

Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Har nyligen samlat ihop en miljard visningar.

Det var 2015 som de två nybakade civilekonomerna Hampus Bergqvist och Johan Bartoli bestämde sig för att hitta på någonting annorlunda innan de skulle bege sig in i arbetslivet. Istället för att ge sig ut på backpacking bestämde de sig för att satsa på en skådespelarkarriär – i Bollywood. 

De hade planerat att stanna ett år eller två, men det slutade med ett mycket längre äventyr som förvisso inte ligger så långt ifrån skådespelarkarriären de först hoppades kunna dra igång.

I Mumbai flyttade de in hos Vidhan Pratap, som även han hade sökt sig till Bollywood i jakten på att slå igenom som professionell skådespelare. Efter att de tre hade hade harvat omkring i filmindustrin, plockat några småroller här och där, fick de snart idén om att testa någonting nytt.

Spelade in med mobilen

“Vi hade varit här i ett halvår, satt och kollade på fotboll tillsammans en kväll och snackade om att det vore kul att göra något eget med video på Facebook eller Youtube, någon typ av sketch”, säger Hampus Bergqvist och fortsätter.

“Vi drog ut och spelade in det med en ett klipp med mobiltelefonen. En enkel sketch utan några klipp där jag spelar en Rickshaw-förare. Sen la vi helt enkelt upp den på Facebook-sidan och fick en jäkla massa views. Över 700.000 på några dagar.”

De tre vännerna fortsatte att spela in klipp och snart hade de en succé som gjorde att de fick mängder av uppmärksamhet i Svenska medier 2016. Ett av deras klipp hade blivit virala och setts av 10 miljoner människor på en vecka.

“Då kände vi att det här kunde vi göra något riktigt av istället för att tramsa runt i Bollywood. Det var kul och det var vi som ägde hela verksamheten.”

Sagt och gjort. 

Prisades på filmfestival

Det har nu gått 5 år och gänget känner sig långt ifrån klara ännu. När Breakit pratar med Hampus Bergqvist har de precis tagit emot ett pris som årets innehållsskapare på Dadasaheb Phalke International Film Festival Awards 2020.

Även publikmässigt går det framåt. På Facebook sidan följs de nu av 5,3 miljoner följare och Youtube-kanalen, som drogs igång senare, har samlat ihop 2,85 miljoner. Nyligen klättrade kanalerna över 1 miljard i samlade visningar, berättar Hampus Bergqvist.

Hur mycket de tjänar vill Hampus Bergqvist inte svara på, men idag driver de kanalen genom ett indiskt aktiebolag och lever på sitt innehållsskapande. 

“Det är väldigt stor skillnad mot vad du får betalt i Sverige och Indien, det har att göra med vad du får betalt på Youtube och Facebook per visning. Eftersom att köpkraften är cirka tio gånger större i USA eller Europa så blir intäkterna per visning i breda slängar cirka tio gånger mindre här”, säger han och fortsätter:

“Du behöver väldigt mycket visningar för att gå runt, men det har vi. Sen jobbar vi också med varumärken som vi integrerar i våra videos. Det är en större affär för oss än pengarna vi får från visningarna. Men vi lever på det här och det går bra. 

Stoppas på gatan

De populära klippen har också lett till en hel del uppmärksamhet på gatorna för trion.

“Alla med en smartphone känner igen oss på stan och de kommer ofta fram för att hälsa och ta en selfie. Det är kul, men ibland blir det påfrestande. Till och med när man sitter i en taxi på motorvägen så kommer det upp bilar bredvid och vevar ner rutan för att ta en bild.”

Varken Hampus Bergqvist, Johan Bartoli eller Vidhan Pratap har några planer på att avsluta äventyret i närtid. Istället funderar de på hur de ska kunna utveckla verksamheten ytterligare.

“Vi ska fortsätta utveckla det vi gör, expandera innehållet och testa nya typer av innehåll på kanalen. Helt enkelt utveckla det videoinnehåll vi gör, men också fortsätta med de klassiska sketcherna.”

Läs mer