De gör succé på nätet men har det knapert med cash – nu väntar uppköp och utslagning. Men vem tar vem?

Mathem Fyndiq e-handel
De gör succé på nätet men har det knapert med cash – nu väntar uppköp och utslagning. Men vem tar vem?

Ole Sauars vd på Jollyroom, Marcus och Linn Tagesson, grundare av Babyshop, Joel Falck, vd på Kitchentime, Fredrik Norberg, vd på Fyndiiq.

Caroline Englund

Reporter

Är 2020 året då e-handlarna börjar köpa upp varandra? Det finns en hel del som tyder på det.

Men vem köper vem? Vem vinner och vem försvinner?

Breakit har med hjälp av källor, bokslut och dokument kartlagt de hetaste branscherna och uppköpskandidaterna.

Vi har bland annat tittat närmare på tungviktare som Kitchentime, Royal Design, Babyshop, Jollyroom, Fyndiq, Caliroots, Outnorth, Nakd, Adlibris och Mathem.

De senaste åren har riskkapitalet regnat över svenska e-handlare. Många bolag har satsat allt på att växa snabbt, med stora förluster som följd.

Men nu börjar riskkapitalisterna tappa tålamodet och efterfrågar i allt högre grad svarta siffror, enligt källor i branschen. Samtidigt flåsar profetiorna om en stundande lågkonjunktur entreprenörerna i nacken. 

Det finns med andra ord ett antal e-handlare som just nu är lite extra pressade.

Att driva en e-handel 2020 är nämligen ingen dans på rosor. Även om vi handlar mer på nätet för varje år som går sker fortfarande majoriteten av alla köp i fysiska butiker. E-handlarna slåss alltså på en begränsad marknad.

Konkurrensen på marknaden pressar dessutom bolagen, som de senaste åren tävlat med pris och generösa villkor som fri frakt och fri retur. Sådant som påverkar de redan små marginalerna.

Tittar man på hur de svenska e-handelsjättarna Boozt, Sportamore och bolagen i Qlirogruppen har gått på börsen de senaste åren blir trenden extra tydlig. Kurvorna för de tre bolagen liknar pulkabackar och det senaste året hamnar de långt under index. 

Upplagt för uppköp

Bättre har det däremot gått för Lyko och Footway, och nyligen kom besked om att Footway har lagt bud på konkurrenten Sportamore.

I en analys om den affären skriver min kollega Stefan Lundell.

“Footway håller just nu på att handla upp ett nytt robotlager. Men om affären med Sportamore går igenom så kommer man istället kunna utnyttja deras robotiserade lager i Eskilstuna. Det i kombination med större muskler i förhandlingarna med leverantörerna bäddar för kostnadsbesparingar på 100 miljoner kronor per år. Det är inte kattskit för en hopslagen koncern som kommer omsätta runt 2 miljarder kronor”

Affären mellan Footway och Sportamore skulle kunna vara startskottet på det många experter har pratat om de senaste åren – en konsolidering inom e-handelsbranschen.

Om jättar som Footway och Sportamore måste slås ihop för att bli starka borde det trots allt ringa varningsklockor hos mindre e-handlare – speciellt de som ännu inte har investerat i ett robotlager.

Vem som tar vem och vem som vinner och vem som försvinner är naturligtvis omöjligt att veta. Men Breakit har satt några heta e-handlare under lupp för att se hur de ligger till i den allt hårdare kampen om kunderna.

Här är bolagen och branscherna där vi tror att nästa stora affär kan uppstå.

1. Leksaksbranschen – Babyshop och Jollyroom i fokus

En av de branscher inom e-handel med lägst tillväxt under under 2019 var leksaksbranschen som växte med måttliga 3 procent. Det kan delvis förklaras med turbulens och utförsäljning i samband med att konkursen för de svenska BR- och Toys R Us-butikerna, enligt en rapport från Postnord, Hui Research och Svensk Digital Handel som nyligen publicerades.

I Sverige finns två nätbaserade tungviktare inom det här segmentet – Babyshop och Jollyroom. Båda bolagen säljer mer än bara leksaker och har bland annat ett brett sortiment av kläder och andra baby-relaterade prylar.

Babyshop har på pappret haft det tufft. Bolaget backade med 112 miljoner kronor 2018 och hade vid årsskiftet 2018/2019 en kassa på 30,5 miljoner kronor. Det betyder att bolaget var i stort behov av att få in kapital under 2019, förutsatt att verksamheten fortsatte blöda pengar i samma takt.

Bolaget gjorde sex månader senare (i somras) en rejäl nyemission och fick då in 155 miljoner kronor.

De pengarna borde hålla bolaget flytande ett tag framöver. Men vad som händer när de tar slut är desto mer osäkert.

För konkurrenten Jollyroom gjorde visserligen vinst på 19 miljoner kronor under 2018, men hade endast 10 miljoner kronor i kassan vid årsskiftet 2018/2019.

Sedan dess har det, som sagt, varit ett tungt år för leksaksbranschen (och även för klädbranschen som Jollyroom verkar inom), samtidigt som Jollyroom under de två senaste åren har satsat stora summor – runt 100 miljoner kronor – på automatisering av lagerprocesser. 

Hur länge räcker pengarna egentligen? Inga nyemissioner har genomförts sedan 2013 då Egmont blev delägare.

Grundaren och vd:n Ole Sauar meddelar Breakit att 2019 års siffror kommer att kommuniceras fram mot sommaren 2020. Han säger att bolaget planerar att ta in pengar under året, men vill inte avslöja hur mycket pengar som bolaget behöver.

Han säger sig samtidigt inte vara orolig för bolagets likviditet. 

"Vi tror på kraftig tillväxt 2020 och i sommar står sista delen av vårt nya logistikcenter klart, det blir Nordens största logistik-anläggning för e-handel", säger han till Breakit. 

Ole Sauar håller med om att det har varit tuff konkurrens och överetablering i barn- och babybranschen de senaste åren.

Han är övertygad om att det kommer att ske en konsolidering framöver.

"Det är många aktörer som inte har gått med vinst de senaste åren trots bra tider, det gäller både butiker och online-aktörer. Det är inte naturligt att det ska finnas flera hundra olika återförsäljare på en relativt liten marknad och den konsolidering vi har sett i andra branscher för 20-30 år sedan kommer vi nu se i barn- och babybranschen i Norden. I övergången till färre och starkare aktörer samt övergång till det digitala är vi väl positionerad", säger Sauar.

Kommer Jollyroom bli uppköpt?

“Nej, det tror jag inte. Däremot är vi väl positionerade för tillväxt framöver med vårt nya topp-moderna logistik-center. Vår plan är som utgångspunkt organisk tillväxt men vi stänger inga dörrar för dialog med andra aktörer.”

BREAKITS ANALYS: Om Babyshop och Jollyroom slår sina påsar ihop blir de garanterat störst på babyprylar. Här borde det finnas stora synergier att hämta.

2. E-handelsraketen som jagar lönsamhet

Ett annat bolag i en annan bransch som Breakit följt de senaste åren är Kitchentime, som säljer köksprylar på nätet. 

Bolaget har växt i en rasande fart – och gjort stora förluster. 2018 omsatte Kitchentime 267 miljoner kronor och hade ett rörelseresultat på -33,8 miljoner kronor. I kassan fanns då 13,2 miljoner kronor.

Det betyder att bolagets tillgångar skulle ligga på minus drygt 20 miljoner kronor vid samma resultat som förra året. Bolaget har visserligen gjort en nyemission under 2019 på sammanlagt cirka 24 miljoner kronor.

Men frågan är hur långt pengarna räcker?

"Vi vill hålla lite på siffrorna men under förra året gjorde vi en stor omställning från tillväxtfokus till lönsamhetsfokus. Jag kan säga att det gett effekt på slutet av året och att vi har haft en bra trend på sistone men bokslutet är inte klart och vi pratar mer gärna om det senaste året efter sommaren.”, säger vd:n Joel Falck till Breakit. 

När det gäller e-handelsbranschen i stort ser Joel Falck en tydlig förändring jämfört med för bara några år sedan. 

“Det är viktigt med lönsamhet och långsiktighet för hela branschen samtidigt som gränserna suddas ut mellan olika geografier. Det kommer att bli spännande framöver”, säger han. 

BREAKITS ANALYS:  Hur det gick 2019 och hur det går 2020 blir avgörande för om Kitchentime kommer att kunna leva vidare som eget bolag, eller om någon större fisk kommer att sluka dem. Kanske finns stora synergier med Royal Design, som också säljer köksprylar, men som har ett större erbjudande i form av prylar för hemmet i stort? Verdane är storägare i båda bolagen.

3. Vad ska hända med lågprissajten Fyndiq?

Ett annat bolag som kan ligga pyrt till är Fyndiq, som säljer prylar på nätet. När handeln från Kina var stark startade Fyndiq en så kallad Wish-kopia som de kallade Superbilligt. Den är nu nedlagd och dotterbolaget som grundades i samband med att appen lanserades har fusionerats med huvudbolaget. Fyndiq har varit ute till försäljning men någon affär har inte blivit av. 

2018 landade Fyndiqs rörelseresultat på -34 miljoner kronor och bolaget hade då 15,9 miljoner i kassan. Det betyder att bolaget pengar skulle ta slut om resultatet blir detsamma som 2018. Nyemissionen på 4 miljoner kronor som bolaget gjorde under 2019 kommer inte att räcka. 

Fyndiqs vd Fredrik Norberg vill avvakta med en intervju.

“Just nu har vi inget vi vill gå ut officiellt med”, skriver han i ett mejl till Breakit.

Bolaget omsatte samtidigt 345 miljoner kronor under 2018. 

Hur det har utvecklats under 2019 kommer att vara högintressant. 

BREAKITS ANALYS: Att Fyndiq kommer få det tufft nu råder det ingen tvekan om. De äger inga egna produkter eller varumärken, vilket pressar marginalerna. Å andra sidan har intresset för att handla billiga prylar knappast svalnat. Se bara på Gekås Ullared som slår rekord år efter år eller. De saknar för övrigt en e-handel och har säkert en hel del pengar i kassan – ett köp av Fyndiq vore därför kanske ett kap för dem? 

Även lågpriskedjan Rusta har vuxit i snabb takt de senaste åren, och även köpt upp ett par e-handelsbolag.

Men frågan är om jättar som Gekås eller Rusta verkligen behöver Fyndiq?

4. Modebranschen – vad kommer hända med Nakd?

Friluftsbutikerna Outnorth, Tindeberg och Fjellsport har alla gått ihop. Footway och Sportamore visar nu att det fortsätter att röra på sig i den digitala kläd- och modebranschen.

Ett annat bolag i den sektor, som ständigt är i fokus, är moderaketen Nakd. 

Nakd har växt snabbt de senaste åren. Mellan 2017 och 2018 växte Nakd med 95 procent till en omsättning på 816 miljoner kronor. Samtidigt landade resultatet på minus 133 miljoner kronor. 

Bolagets grundare meddelade nyligen att omsättningen 2019 landade på 1,3 miljarder kronor och att förlusten har halverats jämfört med 2018.

Nakd är en framgångssaga på många sätt – men även de kommer, förr eller senare, behöva ställa om till lönsamhet.  

”Vi kan gå till lönsamhet vilken dag vi vill men än så länge fokuserar vi på att växa. Många andra kanske skulle börja ta det lite lugnt vid det här laget men vi tänker i stället: Vad händer om vi ökar takten?”, sa grundaren Jarno Vanhatapio, som inte verkar oroad, förra sommaren. 

Ytterligare ett bolag som borde vara en intressant uppköpskandidat är Caliroots. Bolaget, som omsatte 345 miljoner kronor, blöder pengar, samtidigt som konkurrensen är tuff. 

BREAKITS ANALYS: Det har tidigare har spekulerats i att H&M skulle kunna vara en potentiell köpare av Nakd, den dagen Jarno Vanhatapio vill gå vidare i livet. Samtidigt känns detta idag inte så troligt, med tanke på att H&M till synes börjat få rull på sin digitala verksamhet. Kanske är det mer troligt att Nakd istället köper upp en konkurrent? Ivyrevel, som nyligen blev lämnade av storägarna H&M och Zalando, kanske skulle vara en rolig (om än kanske inte så trolig) affär? 

Tittar man på Caliroots så kan man konstatera att det borde finns stora synergier mellan det bolaget och konkurrenten Sneakersnstuff. De båda har ett väldigt snarlikt utbud av streetwear. Även Junkyard finns i samma segment.

Uppdatering: Caliroots ansökte i april 2020 om rekonstruktion.

Sneakersnstuff köptes upp 2018 för cirka en halv miljard kronor.

10 heta e-handelsbolag som Breakit har tittat närmare på:

Kitchentimes vd Joel Falck.

Kitchentime
 

Om bolaget: Snabbväxande bolag som som säljer köksprylar på nätet.

Vd: Joel Falck

Omsättning 2018: 267 miljarder kronor

Rörelseresultat 2018: -33,8 miljoner kronor

Kassa och bank 2018: 13,2 miljoner kronor

Pengar kvar om resultatet 2019 blir det samma som 2018. (Exklusive nyemissioner under året): - 20,6 miljoner kronor

Nyemissioner 2019: Bolaget tog sammanlagt in 24,1 miljoner kronor varav 6,5 miljoner kronor i kontanter och 17,3 miljoner kronor som lånades in från ägarna under året och sedan kvittades i utbyte mot aktier.

Största ägare: Innan den senaste nyemissionen ägde bolagets grundare Joel Falck och Anton Malmberg 46,8 procent i sitt gemensamma bolag Falck och Malmberg AB. Riskkapitalbolaget Verdane ägde cirka 10 procent.

Automatiserat lager: Ja

                                                                      * * *

Fyndiq
 

Fyndiqs vd Fredrik Norberg.

Om bolaget: Säljer prylar på nätet. När handeln från Kina var stark startade Fyndiq en så kallad Wish-kopia som de kallade Superbilligt. Den är nu nedlagt och dotterbolaget som grundades i samband med att appen lanserades har fusionerats med huvudbolaget. Fyndiq har varit ute till försäljning men någon affär har inte blivit av. 

Vd: Fredrik Norberg

Omsättning 2018: 345 miljoner kronor

Rörelseresultat 2018: -34,7 miljoner kronor

Kassa och bank 2018: 15,9 miljoner kronor

Pengar kvar om resultatet 2019 blir det samma som 2018 (Exklusive nyemissioner under året): -18,8 miljoner

Nyemissioner 2019: Bolaget har gjort en nyemission på 4 miljoner 2019, samt en fusion av bolaget, i år har handlingar kommit i om utgivande av teckningsoptioner eller konvertibler

Största ägare: Karl-Johan Persson genom Philian AB, Sam Bonnier genom Bisslinge, Northzone och Industrifonden. 

Automatiserat lager: Nej

                                                                                      * * *

Jollyrooms vd Ole Sauar.

Jollyroom
 

Om bolaget: Säljer barn- och babyprodukter på nätet.

Vd: Ole Sauar

Omsättning 2018: 1,46 miljarder kronor

Rörelseresultat 2018: 19 miljoner kronor

Kassa och bank 2018: 10 miljoner kronor

Pengar kvar om resultatet 2019 blir det samma som 2018 (Exklusive nyemissioner under året): 31 miljoner kronor

Nyemissioner 2019: Inga nyemissioner gjordes under 2019

Största ägare: Ole Sauar (62,5 procent) och Egmont (37,5 procent)

Automatiserat lager: Ja


                                                                                      * * *

Babyshopgrundarna Marcus och Linn Tagesson.

Babyshop


Om bolaget: Säljer babyprylar på nätet.

Vd: Marcus Tagesson

Omsättning 2018: 1,1 miljard kronor

Rörelseresultat 2018: -112 miljoner kronor

Kassa och bank 2018: 30,5 miljoner kronor

Pengar kvar om resultatet 2019 blir det samma som 2018 (Exklusive nyemissioner under året):  -81,5 miljoner kronor

Nyemissioner 2019: Bolaget tog in 155 miljoner kronor i somras.

Största ägare: Verdane, grundarna Linn och Marcus Tagesson, Cristina Stenbeck, Susanna Campbell

Automatiserat lager: Ja


                                                                                      * * *
 

Royal designs vd Magnus Pettersson.

Royal design
 

Om bolaget: Säljer inredningsprylar på nätet.

Vd: Magnus Pettersson

Omsättning 2017/2018: 779 miljoner kronor

Rörelseresultat 2017/2018: -5,7 miljoner kronor

Kassa och bank augusti 2018: Oklart

Pengar kvar om resultatet 2018/2019 blir det samma som 2017/2018 (Exklusive nyemissioner under året): Oklart

Nyemissioner 2019: 25/6 tog bolaget in 20 miljoner kontant och 10 miljoner i en kvittning mot fordringsbelopp. 28/10 gav bolaget ut 29 miljoner i konvertibler. 7/2 gjorde bolaget en nyemission på 20 miljoner kronor.

Största ägare: Verdane och Eequity

Automatiserat lager: Ja

Royaldesign har brutet räkenskapsår så siffrorna är från 2017-09-01-2018-08-31
                                                                                      * * *

Adlibris vd Jonas Karlén.

Adlibris
 

Om bolaget: Säljer böcker på nätet.

Vd: Jonas Karlén

Omsättning 2018: 1,8 miljarder kronor

Rörelseresultat 2018: -124 miljoner kronor

Kassa och bank 2018: Oklart

Pengar kvar om resultatet 2019 blir det samma som 2018 (Exklusive nyemissioner under året): Oklart

Nyemissioner 2019: Ingen nyemission gjord under 2019

Största ägare: Bonnier

Automatiserat lager: Nej, bara delvis


                                                                                      * * *

Nakds vd Jarno Vanhatapio.

Nakd
 

Om bolaget: Säljer mode på nätet.

Vd: Jarno Vanhatapio

Omsättning 2018:  816 miljoner kronor 

Rörelseresultat 2018: -133 miljoner kronor

Kassa och bank 2018: 189 miljoner kronor

Pengar kvar om resultatet 2019 blir det samma som 2018 (Exklusive nyemissioner under året): 56 miljoner kronor

Nyemissioner 2019: Tog in 210 miljoner kronor från befintliga investerare i somras.

Största ägare: Partech Growth FPCI, Northzone VII L.P, Jarno Vanhatapio.

Automatiserat lager: Nej men ska bygga ett. 


                                                                                      * * *

Mathems vd Johan Lagercrantz.

Mathem
 

Om bolaget: Säljer mat på nätet.

Vd: Johan Lagercrantz

Omsättning 2018: 1,35 miljarder kronor

Rörelseresultat 2018: -175 miljoner kronor

Kassa och bank 2018: 35,7 miljoner kronor

Pengar kvar om resultatet 2019 blir det samma som 2018  (Exklusive nyemissioner under året): −139,7 miljoner kronor

Nyemissioner 2019: Tog in 900 miljoner kronor från Kinnevik i början av 2019 och 500 miljoner kronor från Kinnevik och AMF pension i början av 2020.

Största ägare: Kinnevik

Automatiserat lager: Nej, men ska bygga ett nytt lager som delvis kommer att vara automatiserat. 


                                                                                      * * *

Outnorths vd Harald Ennen

Outnorth
 

Om bolaget: Säljer friluftskläder på nätet.

Vd: Harald Ennen

Omsättning 2018: 531 miljoner kronor

Rörelseresultat 2018: - 4,3 miljoner kronor

Kassa och bank 2018: 32

Pengar kvar om resultatet 2019 blir det samma som 2018 (Exklusive nyemissioner under året): 27,7 miljoner kronor

Nyemissioner 2019: Inga nyemissioner under 2019

Största ägare: Egmont

Automatiserat lager: Nej


                                                                                      * * *

Caliroots vd Andreas Koschnike.

Caliroots
 

Om bolaget: Säljer streetwear på nätet.

Vd: Andreas Koschnike

Omsättning 2018: 378 miljoner kronor

Rörelseresultat 2018: -36,2 miljoner kronor

Kassa och bank 2018: 10 miljoner kronor

Pengar kvar om resultatet 2019 blir det samma som 2018 (Exklusive nyemissioner under året): −26,2 miljoner kronor

Uppdatering, april 2020: Caliroots har ansökt om rekonstruktion.

Nyemissioner 2019: Bolaget har gjort två nyemissioner– en på 28 miljoner kronor och en på 18 miljoner kronor.

Största ägare: Verdane

Automatiserat lager: Nej

Läs fler artiklar
LÄS MER