Sök

Myrqvist pressar priserna på lyxiga herrskor – backas av Eequity-grundarna

Myrqviste-handel

Foto:press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Grundaren Sebastian Öhrn: "Är redo att ta steget utomlands".

Sebastian Öhrn grundade skomärket Myrqvist för snart fyra år sedan under sin studietid. Vid den tidpunkten hade han redan sålt skoblock online och på det sättet skaffat sig viktiga kunskaper om skobranschen. 

”Jag fick bra insyn i hela värdekedjan från produktion till slutkonsument och insåg ganska fort att det finns mycket pålägg i sista ledet när man köper traditionella skor”, berättar Sebastian Öhrn.

Han bestämde sig därför för att börja sälja kvalitetsskor för män till lägre priser genom att kapa mellanhänderna i produktionsleden och köpa in skorna direkt från tillverkare i Portugal. 

Bolaget bakom Myrqvist, som heter Vensar, omsatte 9,5 miljoner kronor i det brutna räkenskapsåret som avslutades i april förra året. Resultatet landade på runt 35.000 kronor plus.

När räkenskapsåret stänger i april i år räknar grundaren med en omsättning på 16-17 miljoner kronor, nästintill dubbel tillväxt jämfört med förgående period. 

”Det handlar om att skapa en bra produkt och vi har arbetat mycket med att synas organiskt, som i media. Det mesta sker per rekommendation, innan investeringen har vi knappt haft någon marknadsföringsbudget.”

Backas av Eequity-grundarna

Nu fyller Myrqvist på kassan från ett gäng namnkunniga investerare. Kapitalrundan, som uppges ligga på strax över 5 miljoner kronor, leds av Eequity-grundarna Magnus Wiberg och Patrik Hedelin tillsammans med affärsänglar.

Eequity-duon, som tidigare satsat på snabbväxande svenska e-handlare som Nakd, Footway och Ideal of Sweden, ska nu hjälpa Myrqvist att skala upp.

Sverige har varit bolagets i särklass största marknad hittills, och nu väntar expansion, där såväl Storbritannien som Tyskland utgör intressanta marknader. 

”Med en stabil bas i Sverige är vi nu redo att ta steget utomlands. Det är kul att många utanför Sverige verkar uppskatta vår affärsmodell och vårt svenska dna”, säger Sebastian Öhrn.

I dag säljs skorna genom egen e-handel samt två fysiska butiker i Stockholm. 

”Traditionella varumärken som förlitar sig på återförsäljare måste hela tiden jobba med att gå fysiska butiker och e-handlare till mötes, men med vår affärsmodell så kan vi istället fokusera på konsumenten", säger Sebastian Öhrn.

Läs mer